Didaktický materiál „Čtení písmen, slov (s kostkou)“ je určen pro začínající čtenáře, zejména žáky 1. ročníku ZŠ. Pomocí hrací kostky děti zábavnou formou procvičují čtení slabik, jednoduchých slov a vět. Aktivita podporuje fonematické uvědomění, zrakovou percepci a rozvoj techniky čtení. Materiál je vhodný pro individuální i skupinovou práci, lze jej využít ve výuce, při reedukaci i domácím procvičování. Materiál je výborný pro hravou formu výuky čtení. Pomocí kostky se děti učí číst bez stresu, s radostí a motivací.
Cíl aktivity
- Rozvoj techniky čtení slabik, slov a jednoduchých vět.
 - Automatizace fonematického uvědomění.
 - Posílení zrakové percepce a paměti.
 - Zábavná forma procvičování čtení pomocí hry s kostkou.
 
Pomůcky
- Tištěné pracovní listy z materiálu.
 - Hrací kostka (klasická šestistěnná).
 
Průběh aktivity
1. Úvodní motivace
Seznamte děti s pravidly hry: „Hodíme kostkou a podle čísla čteme slova z příslušného řádku.“
Vysvětlete, že každé číslo na kostce odpovídá jednomu řádku se slovy/větami.
2. Práce s listem
Děti si hodí kostkou a přečtou slova z odpovídajícího řádku.
Mladší nebo slabší čtenáři mohou číst společně s učitelem nebo ve dvojici.
Po přečtení mohou slova vytleskat, napsat, spojit s obrázkem nebo složit z písmenkových kostek.
3. Rozšíření aktivity
Tvoření vět: Děti si vyberou dvě slova a vytvoří větu.
Ilustrace: Děti nakreslí, co si představují pod přečtenou větou.
Pohybová hra: Na každé slovo v řádku udělají pohyb (např. tlesknutí, skok).
Sebehodnocení: Děti označí, jak se jim dařilo číst (např. pomocí smajlíků).
Diferenciace
Začátečníci: Používejte listy s jednoduššími slovy (strany 2–5, 10-11).
Pokročilejší: Pracujte s větami a delšími slovy (strany 6–9).
Reedukace: Zaměřte se na slabiky, rytmizaci, vytleskávání a vizualizaci slov.








