Reflexe četby trochu jinak? Tak na to se skvěle hodí sada 50 tvůrčích nápadů, pomocí kterých žáci kreativně, netradičně a hlavně zábavně reflektují četbu celé knihy, zadané básně, anebo klidně jen úryvku textu, s nímž pracujete. Vhodný je pro vyšší ročníky 2. stupně ZŠ či pro SŠ.
Každá kartička obsahuje krátké, jasně formulované zadání, které vybízí k netradičnímu uchopení literárního díla, zároveň ale zanechává dostatek prostoru pro kreativitu a fantazii. Každý žák si tak tvorbu může přizpůsobit k obrazu svému a zadání pojmout zcela originálně. Díky rozličným úkolům se žáci zpětně ohlíží za čteným textem. Každá z kartiček směřuje trochu jiným směrem, akcentuje jiné prvky literárního díla a aktivizuje určité předmětové znalosti a dovednosti.
U žáků tak rozvíjíme v první řadě komunikační jazykové kompetence, řešením netradičních úloh stimulujeme jejich myšlení, vedeme je ke kreativnímu řešení problémů, hledání nových způsobů vyjádření (experimentování se stylem, slovní zásobou a formou) a kritickému myšlení (žáci zkoumají text z jiných perspektiv, hledají nadčasová témata a aktualizují je pro současnost). Kartičky oživují ale i znalosti z oblasti jazyka, slohu a literatury, vyžadují porozumění textu, některé zahrnují i práci se slovníky či s ICT.
Kromě toho všeho si ale troufám říct, že jde především o MOTIVACI, ZÁBAVU a LEGRACI, kterou mohou zažít nejen při tvorbě, ale třeba i při společném sdílení výtvorů. S kartičkami tedy můžete procvičit mnohem více, než se na první pohled může zdát. Mají skutečně široké využití, navíc zaručeně okoření každou hodinu češtiny a poslouží i jako “záchranná aktivita” či zadání pro “rychlíky”.
Díky kartičkám se z tradiční práce s literaturou stává hravá, kreativní a motivační aktivita, která žákům ukazuje, že text může žít v mnoha podobách – je právě na nich, kterou sami vytvoří. Kromě 50 karet v souboru samozřejmě naleznete průvodní list a řadu tipů, jak kartičky v hodinách využívat + šablonu k tvorbě dle zadání.