Johohó, piráti na palubu! Čeká nás dlouhá a nebezpečná cesta oceánem! Kapitán Černovous vlastní mapu k pokladu na ostrově a pokud přežije, určitě nás k pokladu přivede. Pokud přežije. Jeho nepřítel, jehož jméno je zatím tajemstvím, zakódoval poklad číselným kódem a jen ti piráti, jejichž mysl není omámena lahodným rumem, správný kód získají. Plachty napnout, kotvy zvednout, dneska plujeme pod pirátskou vlajkou!
Etapovka Mapa k pokladu kapitána Černovouse je vymyšlená jako klasická cesta za pokladem s šiframi . Úkolem dětí je doplnit 8 slov do tajenky, získat heslo RUDOVOUS a to v posledním úkolu vyměnit za tajný kód, jehož získání může otevřít truhlu nebo být předpokladem k získání opravdové mapy, která vede ke skutečnému pokladu. Ke hře není třeba žádných dalších pomůcek.
CO V ETAPOVCE NAJDETE
- Tajenku, do které budou děti zapisovat vyluštěná slova (4 tajenky na 1 A4) a zapíšou sem i výsledný číselný kód.
- Úvodní stránku (s lodí).
- 8 karet stezky číslovaných obrázky lahví.
- Přílohu k úkolu č. 7 (Pirátská jména).
- Závěrečnou stránku s otevřenou truhlou, kde děti získají číselný kód.
- Pamětní listy (1 A4).
- Náhradní otázky 1-8 (pro případ, že by šifry byly pro některé děti příliš obtížné)
- Prázdné obrázky pro náhradní úkoly dle vaší fantazie.
- Řešení všech šifer (s obrázkem černobílého pergamenu na pozadí)
- Šifry ze hry určené pro tisk a kopie pro děti (pokud budete potřebovat, aby děti luštily šifry samostatně na papíře)
CO V ETAPOVCE NENAJDETE A BUDETE POTŘEBOVAT
Děti budou potřebovat pouze tužku. Výsledkem hry bude číselný kód (1-4-13-24-5-24-4-2), za který jim můžete předat mapu k opravdovému pokladu.
PŘÍPRAVA HRY
- Celou hru vytiskněte a od Úvodní stránky přes 8 karet stezky po Závěrečnou stránku připravte na trasu / na okruh / pro děti do obálek podle způsobu, jak chcete hru odehrát.
- Poblíž úkolu č. 7 můžete pověsit list s Pirátskými jmény - jde o přílohu potřebnou k vyluštění šifry, ale současně si mohou děti podle data narození najít i své osobní pirátské jméno. Karta může viset i na začátku trasy, pak si děti musí ale dát dohromady, podle čeho budou úkol luštit, a kde jména visí.
- Schovejte poklad, je-li součástí hry.
- V souboru najdete také NÁHRADNÍ OTÁZKY - jde o jednodušší kvíz, který může nahradit jednotlivé šifry, budou-li pro děti příliš náročné. Prakticky - nebude-li si dítě vědět rady se šifrou, může si říct o náhradní otázku, správná odpověď je zároveň písmenkem do tajenky (dítě tedy nezíská celé slovo, ale pouze písmeno do sloupečku s tajenkou).
- V souboru najdete také grafiku s prázdným místem pro vaše vlastní náhradní otázky nebo úkoly (pohybové, tvořivé) atd. Můžete je využít k náhradě šifer nebo pro doplnění hry (např. tvořivé úkoly mohou prodloužit dobu hraní).
- Hru je možné tisknout černobíle, pouze u úkolu č. 2 je pak nutné barevně označit konkrétní obrázky, podle kterých děti luští slovo.
- Součástí souboru je i ŘEŠENÍ všech šifer, které můžete použít. Doporučujeme předem si šifry projít, abyste mohli dětem napovědět, případně je navést na správný způsob luštění.
- Děti si zapisují správná vyluštěná slova do příslušných řádků v tajence. Ze zkušenosti ale víme, že děti mají rády papír se šiframi “v ruce”. Součástí souboru jsou tedy všechny šifry připravené na listech zvlášť (na 1 A4 2 šifry). Můžete je nakopírovat, nařezat a pod příslušnou kartou na stezce v kopiích odložit. Každé z dětí / dvojic / skupinek tak může luštit na samostatném listu individuálním tempem a děti se nebudou rušit.