Cíl: Podpořit radost z poznávání přírody, spolupráci, porozumění ekologickým tématům, čtenářské a matematické dovednosti, a vztah k planetě Zemi.
Vhodné pro: 1. stupeň ZŠ (některé části je možné využít i pro starší žáky)
Součástí materiálu je:
Průvodní list + reálná ukázka
4 strany s texty + 5 stran s pracovními listy (se správným řešením)
1 omalovánka na doplňování pravopisu
2 obrázky k napsání vzkazu a slibu Zemi
1 bingo ke Dni Země
Matematická běhačka o rozkladu materiálů v přírodě + slovní úlohy
Obrázky popelnic a materiálů - praktické rozřazení, co kam patří
Medaile
Návod:
1. Texty s porozuměním a pracovní listy
- Žáci pracují ve skupinách – každá skupina obdrží jiný krátký text s ekologickou tematikou - cílem je nastudovat text a poté sdílet informace s ostatními žáky. Společně pak žáci vyplňují pracovní list.
- Alternativa: texty rozmístíte po třídě/chodbě/venku a připravíte běhačku – žáci čtou, zapisují odpovědi a pohybují se aktivně.
2. Omalovánka s doplňováním i/í/y/ý
- Pravopisná aktivita – žáci doplňují správné písmeno a poté si obrázek vybarví – spojení zábavného procvičení pravopisu s výtvarnou činností.
3. Vzkaz Zemi & Slib Zemi
- Krátké zamyšlení nad tím, co si žáci přejí pro naši planetu a jak oni sami mohou pomoci - vhodné využít jako koláž na nástěnku.
4. Bingo ke Dni Země
- Aktivita rozvíjející všímavost, uvažování a sdílení zkušeností. Vhodné zařadit jako aktivitu k procházce nebo týdenní “domácí” úkol pro žáky.
5. Matematická běhačka
- Žáci běhají po třídě/chodbě/venku, odhadují, za jak dlouho se různé předměty rozloží v přírodě a poté si informace ověřují.
6. Ekologické slovní úlohy
- Matematika propojená s reálným světem – úlohy zaměřené na třídění odpadu, spotřebu vody, úsporu energie, recyklaci apod.
7. Třídění odpadu: popelnice & materiály
- Praktická aktivita – žáci přiřazují obrázky předmětů k barevným kontejnerům - důležitá je následná diskuze s žáky.
8. Medaile za splnění projektového dne/týdne
- Na závěr každého úspěšného projektu nechybí ocenění – děti získávají medaili za aktivní účast a pomoc Zemi.
- Lze spojit s reflexí celého týdne – co mě bavilo, co nového jsem se naučil/a, čím přispěju planetě.