„Já mám, kdo má?“ – hrací karty pro 1.–2. třídu ZŠ
Tato karetní hra je známá a oblíbená mezi dětmi i učiteli. V tomto souboru najdete 40 hracích karet, díky kterým si děti zábavnou formou procvičí čtení, porozumění textu, plynulost a interakci ve skupině.
Každé dítě obvykle obdrží 2–3 karty, podle velikosti třídy. Hra je velmi univerzální – můžete ji hrát s menší i větší skupinou dětí. Čím více karet jedno dítě obdrží, tím náročnější pro něj hra bude – vyžaduje soustředění, aktivní pozornost a pohotovost při reakci. I když se hra může na první pohled zdát jednoduchá, dětem dává velký prostor k rozvoji jazykových i sociálních dovedností.
Jak se hraje?
Děti si mezi sebou rozdělí všechny karty.
Každá karta obsahuje dvě části: „Já mám...“ a „Kdo má...?“
První hráč přečte nahlas celou svou kartu: např. „Já mám slunce. Kdo má měsíc?“
Hráč, který má kartu s měsícem, pokračuje: „Já mám měsíc. Kdo má hory?“
Takto hra pokračuje, dokud se neotočí všechny karty a nenajde se ta poslední.
Hru lze měřit na čas a překonávat rekordy nebo si karty seřadit jako domino do správné posloupnosti.
Co děti rozvíjí?
Plynulé čtení a porozumění textu
Reakční pohotovost a naslouchání
Vnímání pořadí a návaznosti informací
Spolupráci, respekt k druhým a komunikaci
Soustředění a trpělivost
Možné obměny:
Hra na čas (měření třídního rekordu)
Seřazení karet jako domino (vizuální přehled posloupnosti)
Hraní ve dvojicích, kdy děti střídavě čtou a hledají odpovědi
Zahrnutí prvků psaní (např. následné přepisy do psacího písma)
Díky hře si dítě zábavnou formou procvičuje plynulé čtení a porozumění textu. Učí se soustředit, naslouchat ostatním a reagovat ve správný okamžik. Hra podporuje spolupráci, trpělivost a schopnost komunikovat ve skupině. Rozvíjí také paměť, logické myšlení a schopnost dodržovat pravidla. Navíc přináší radost z pohybu, sdílení a společného zážitku.