Typ materiálu:
o Materiál se zaměřuje na den pálení čarodějnic. Obsahuje pracovní listy s texty a několika (nejen) jazykovými úkoly. Materiál je vhodný do hodin českého jazyka nebo dějepisu před 30. dubnem, kdy slavíme pálení čarodějnic. Materiál obsahuje také kartičky se jmény, které slouží k zinscenovanému čarodějnickému procesu ve Velkých Losinách. Vhodné pro žáky 2. stupně ZŠ – doporučuji 7.-9. třída.
Jak s materiálem pracovat:
o Práce s materiálem není nijak náročná. Buďto každému žákovi vytiskněte pracovní listy s texty, anebo texty rozdejte žákům do dvojice – možno utvořit také menší skupinky po třech žácích. Jako první se žáci zaměří na text č. 1, který se věnuje historii čarodějnic a čarodějnictví (tento text můžete využít i v hodinách dějepisu). Text si potichu přečtou a následně splní úkoly pod textem. Jakmile mají hotovo, dochází ke sdílení ve třídě. Dále můžete pokračovat na text č. 2, který se zaměřuje již na samotnou tradici pálení čarodějnic. Zde aplikujete stejný postup. Jazykové úkoly jsou různorodé, např. tvorba otázek, vyhledávání slovních druhů, sousloví, tvoření slov nadřazených, souřadných nebo podřazených, práce se synonymy či antonymy. Součástí je také cvičení, kde mají žáci utvořit vlastní čarodějnické zaklínadlo.
o Bonusová hra: Na konci pracovního listu máte kartičky s několika jmény. Jedná se o čtyři jména inkvizitorů (jeden reálný, zbytek fiktivní), čtyři osoby obviněné z čarodějnictví (jedna reálná, ostatní fiktivní) a čtyři jména svědků (všechna jména jsou fiktivní). Následně rozdělte role ve třídě – někteří budou inkvizitoři, jiní obvinění a další svědci (kartičky nejspíš nevyjdou na všechny, ostatní mohou být diváci u soudu). Utvořte si ve třídě improvizovanou soudní síň – lavici pro inkvizitory dejte před tabuli, odsouzené a svědky dejte po svých stranách. Doprostřed třídy dejte také lavici, zde budou postupně přicházet obvinění a svědci. Jakmile budete mít třídu připravenou, proces může začít! Úkolem inkvizitorů bude vyslýchat podezřelé z čarodějnictví, úkolem obviněných bude se obhájit. Důležitou roli mají také svědci – ti mohou obviněným pěkně zavařit. Cílem procesu je vyzpovídat všechny podezřelé a následně jim udělit trest nebo milost. Tuto hru jsem zkoušela v 8. třídě a ve 2. ročníku gymnázia, žáci byli nadšení! Doporučuji do hodin dějepisu 😊
·Cíl materiálu
o Materiál si klade za cíl seznámit žáky s tradicí pálení čarodějnic. Toto seznámení probíhá pomocí dvou textů a několika jazykových úkolů. Žáci si na základě vypracování listů zopakují různé oblasti češtiny. Bonusová aktivizační hra s čarodějnickým procesem bude skvělou ukázkou, jak to v minulosti fungovalo.