Tento materiál je vhodný pro žáky 4. a 5. třídy a slouží k procvičení a upevnění znalostí o předložkách a předponách.
Žáci si hravou formou opakují rozdíl mezi těmito dvěma jazykovými jevy, učí se rozpoznávat, kdy se jedná o samostatné slovo (předložku) a kdy o část slova (předponu).
Materiál rozvíjí:
- jazykové povědomí a cit pro stavbu slova,
- čtení s porozuměním,
- samostatné nebo i skupinové uvažování - více možností využití materiálu.
Co materiál obsahuje
Pracovní list s příběhem
- Příběh „Pan Předložka a slečna Předpona na procházce“ obsahuje slova se závorkami (např. (do)města, (vy)šel).
- Úkolem žáků je odstranit závorky a rozhodnout, zda jde o předložku nebo předponu.
- Výsledky zapisují do tabulky pod příběhem.
Sada 20 kartiček se slovy nebo slovními spojeními
- Slova jsou uvedena ve stejném formátu (např. (po)cestě, (roz)bít, (za)domem).
- Kartičky jsou očíslované a využívají se v následně popsaných aktivitách.
Dva obrázky - pan Předložka a slečna Předpona
Karta pro žáka k zapisování (s očíslovanými řádky a dvěma sloupci)
- Žáci rozhodují a zapisují, zda dané slovo patří k panu Předložkovi nebo slečně Předponě.
Řešení










