Brožura didaktických materiálů obsahuje námět k rozvoji komunikačních kompetencí a schopností dětí. Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v ústním projevu y naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse.
Příprava: zalaminujeme hrací pole (doporučuji tisk na A3) a listy s otázkami, karty vystřihneme. Připravíme hrací kostku a 3 figurky.
Popis aktivity k materiálu:
1) Žáky rozdělíme do dvou skupin a posadíme je naproti sobě
2) Mezi skupiny umístíme hrací pole a 2 hromádky karet s otázkami rubem nahoru. Každé skupince dáme kartu PRAVDA/LEŽ, kterou nalepíme na přeloženou čtvrtku na ležící část tak, aby stojící strana čtvrtky zakrývala náhled na figurku pravdy protihráčům.
3) Hra začíná “rozstřelem kámen, nůžky, papír” o prvního hráče, který hodí kostkou a zahájí hru
4) Po hodu kostkou si vezme hráč kartu z balíčku podle barvy políčka, na který padl hod kostkou a posune na něj figurku, která slouží k určení právě barvy sloupečku karet s otázkami. Hráč přečte svou otázku a odpoví nahlas před všemi spolužáky. Než to udělá, musí ale umístit figurku pravdy na odpověď ANO nebo NE na zakrytou plochu karty PRAVDY. Může odpovědět pravdivě, nebo lhát. Veďte děti k tomu, aby neodpovídaly pouze ANO/NE, ale aby svou odpověď rozvinuly. Skupinka protihráčů má chvilku na domluvu, jestli vyřčené odpovědi budou věřit nebo ne.
5) Po chvilce domluvy protihráči odpoví zda věří. Pokud uhodnou, získávají bod, pokud ne, bod mají protihráči.
6) Skupinky se v hodu kostkou a odpovědích střídají.
7) Hra končí, když figurka na hracím poli dojde do cíle. Vyhrává tým s vyšším počtem bodů.
Na hrací ploše jsou i zábavné úkoly pro obě skupinky, které musí splnit, když na ně padne hod.
Hru můžete hrát více kol.
Otázek je celkem 48.
Přeji příjemnou a hlavně veselou zábavu po vánočních prázdninách!
Mgr. L. Sudová