Svatý Martin – běhací češtinářský kvíz se šifrou/bojovka

Počet stran:
21
Velikost: 20.78 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Nikol Svobodová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
10. 11. 2025
Sdílet:

Hravý češtinářský kvíz/bojovka s legendárním příběhem sv. Martina propojuje jazykové učivo (pravopis, skladba, slovní druhy, číslovky, větné členy, složeniny aj.) s reáliemi a tradicemi. Žáci odpovídají na otázky, v nichž se prolíná jazyk, kultura i legenda o sv. Martinovi, a postupně odhalují tajenku – šifru, která prověří jejich pozornost a důvtip.

Pro koho: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Čas: 1 vyučovací hodina

Materiál obsahuje

  • 14 úloh propojujících jazyková a kulturní témata
  • šifrovací tabulku k tajence
  • řešení pro učitele
  • tipy na použití materiálu pro formu “bojovky”
  • tři rozdílné grafické verze pozadí – pro možnost volby nebo odlišení při tisku

Vzdělávací cíle:

  • upevnit znalosti pravopisu, větné skladby a slovních druhů v kontextu tematického textu
  • rozvíjet čtenářskou gramotnost a schopnost práce s textem (porozumění, inferování, interpretace)
  • seznámit žáky s legendou o sv. Martinovi a s její symbolikou v české kultuře
  • propojovat jazykové dovednosti s kulturně-historickým obsahem

Metody a formy práce

  • kvízová metoda (uzavřené otázky s výběrem odpovědí)
  • šifrovací a logická aktivita (odhalování tajenky pomocí správných odpovědí)
  • čtenářská a interpretační práce s legendou

Práce ve dvojicích/individuální práce

  • Každá dvojice obdrží kopii kvízových otázek a šifrovací tabulku.
  • Žáci společně řeší úkoly, zapisují správné odpovědi a postupně odhalují tajenku.
  • Na závěr následuje kontrola výsledků a reflexe, kde se shrne, co se žáci o sv. Martinovi dozvěděli.

Bojovka/běhací šifra

  • Materiál lze snadno proměnit v pohybovou aktivitu: Vytiskněte 3 kopie a zalaminujte (doporučeno pro cca 30 žáků). Jednotlivé listy rozvěste po třídě či chodbě. Žáci se volně pohybují, zapisují odpovědi a luští šifru. Ty nejrychlejší můžete odměnit.
  • Po vyřešení následuje společné odhalení významu a diskuse.
  • Tato forma podporuje spolupráci, čtenářskou gramotnost a logické uvažování – žáci si aktivně propojí jazykové znalosti s kulturními reáliemi.

Reflexe na závěr

Na závěr hodiny je vhodné krátce shrnout:

  • co si žáci zjistili o sv. Martinovi a jeho legendě,
  • jaké české tradice a symboly se s ním pojí,
  • jak se jim dařilo při luštění a spolupráci.

Tím se propojí jazykové dovednosti s kulturně-historickým kontextem, což zvyšuje zapamatování i smysluplnost učiva.

Další produkty od autora Nikol Svobodová

1013017
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Proměňte teorii v akci! „Čeština na kousky“ je interaktivní skládačka, která vtáhne žáky do zkoumání jazykových vrstev
35.00 Kč
973374
Český jazyk - literatura
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Oblíbená pasáž z knihy Malý princ v novém kabátě! Hodiny literatury nemusí být jen drill a nalévárna informací. Zkuste
25.00 Kč
970920
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Literární dílna k Wertherovi nabízí víc než jen práci s klasickým textem. Materiál propojuje literaturu s psychologií
40.00 Kč
972682
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Že je středověk nuda? Omyl! Tento materiál o sv. Prokopovi obsahuje kompletní sadu aktivit, která vaši výuku promění v
35.00 Kč
Svatý Martin – běhací češtinářský kvíz se šifrou/bojovka Svatý Martin – běhací češtinářský kvíz se šifrou/bojovka
Hravý češtinářský kvíz/bojovka s legendárním příběhem sv. Martina propojuje jazykové učivo (pravopis, skladba, slovní druhy, číslovky, větné členy, složeniny aj.) s reáliemi a tradicemi. Žáci odpovídají na otázky, v nichž se prolíná jazyk, kultura i legenda o sv. Martinovi, a postupně odhalují tajenku – šifru, která prověří jejich pozornost a důvtip.Pro koho: 2. stupeň ZŠ, SŠČas: 1 vyučovací hodinaMateriál obsahuje14 úloh propojujících jazyková a kulturní tématašifrovací tabulku k tajenceřešení pro učiteletipy na použití materiálu pro formu “bojovky”tři rozdílné grafické verze pozadí – pro možnost volby nebo odlišení při tiskuVzdělávací cíle:upevnit znalosti pravopisu, větné skladby a slovních druhů v kontextu tematického texturozvíjet čtenářskou gramotnost a schopnost práce s textem (porozumění, inferování, interpretace)seznámit žáky s legendou o sv. Martinovi a s její symbolikou v české kultuřepropojovat jazykové dovednosti s kulturně-historickým obsahemMetody a formy prácekvízová metoda (uzavřené otázky s výběrem odpovědí)šifrovací a logická aktivita (odhalování tajenky pomocí správných odpovědí)čtenářská a interpretační práce s legendouPráce ve dvojicích/individuální práceKaždá dvojice obdrží kopii kvízových otázek a šifrovací tabulku.Žáci společně řeší úkoly, zapisují správné odpovědi a postupně odhalují tajenku.Na závěr následuje kontrola výsledků a reflexe, kde se shrne, co se žáci o sv. Martinovi dozvěděli.Bojovka/běhací šifraMateriál lze snadno proměnit v pohybovou aktivitu: Vytiskněte 3 kopie a zalaminujte (doporučeno pro cca 30 žáků). Jednotlivé listy rozvěste po třídě či chodbě. Žáci se volně pohybují, zapisují odpovědi a luští šifru. Ty nejrychlejší můžete odměnit.Po vyřešení následuje společné odhalení významu a diskuse.Tato forma podporuje spolupráci, čtenářskou gramotnost a logické uvažování – žáci si aktivně propojí jazykové znalosti s kulturními reáliemi.Reflexe na závěrNa závěr hodiny je vhodné krátce shrnout:co si žáci zjistili o sv. Martinovi a jeho legendě,jaké české tradice a symboly se s ním pojí,jak se jim dařilo při luštění a spolupráci.Tím se propojí jazykové dovednosti s kulturně-historickým kontextem, což zvyšuje zapamatování i smysluplnost učiva.
UUCZ-1027686
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Občanská výchova>Běhací diktát>Didaktické hry>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ>❄️ Zima>🎠 Svatý Martin
40.00