VALENTÝN- příběh o Valentýnce pokračuje - čtení s porozuměním- sestavte si PD

Počet stran:
9
Velikost: 511.42 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Libuše Sudová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
1. 2. 2025
Sdílet:

Didaktické pokyny pro učitele – Práce s textem a otázkami na čtení s porozuměním

Charakteristika materiálu

Tento materiál je určen k procvičování čtení s porozuměním pro žáky 3. a 4. ročníku ZŠ. Obsahuje:

Poutavý příběh o Valentýnce a Honzíkovi, který rozvíjí porozumění textu, empatii a spolupráci. Navazuje na únikovou hru z matematiky na stejné téma.

15 otázek k textu – zaměřených na porozumění, hledání informací a čtenářskou gramotnost. Využití k diskuzi v komunitním kruhu.

Odpovědi k otázkám pro rychlou kontrolu nebo samostatné hodnocení žáků.

Cíle práce s materiálem

✅ Porozumět hlavním i vedlejším myšlenkám příběhu.

✅ Procvičit hledání informací v textu.

✅ Podporovat logické myšlení, schopnost dedukce a formulaci odpovědí.

✅ Rozvíjet slovní zásobu a schopnost vyjadřování.

✅ Podpořit sociální dovednosti (empatii, pomoc druhým).

Metodický postup práce s materiálem

🟡 1. Seznámení s tématem (5 minut)

• Učitel uvede žáky do tématu ztraceného sešitu a pomoci druhým.

• Může klást otázky: „Pomohli jste někdy spolužákovi s učením?“ nebo „Co byste udělali, kdyby někdo ztratil důležitý sešit?“

🟢 2. Čtení textu (10 minut)

• Žáci čtou text samostatně, ve dvojicích, nebo s učitelem nahlas.

• Lze využít metodu „čtení s předvídáním“ – po odstavci učitel klade otázky typu: „Co myslíte, že se stane dál?“

🔵 3. Práce s otázkami (15–20 minut) Pracovní list.

• Žáci odpovídají samostatně nebo ve skupinách.

• Učitel může říct: „Hledejte odpovědi přímo v textu“ (podpora práce s informacemi).

 

🟣 4. Společná kontrola a diskuse (10 minut)

• Žáci si porovnají odpovědi a diskutují, pokud se neshodnou.

• Učitel pokládá doplňující otázky: „Jak se Péťa cítil, když mu nevěřili?“

• Varianta: Každý žák se postaví ke konkrétní otázce a vysvětlí odpověď.

🟠 5. Reflexe a rozšíření aktivity (10 minut – volitelné)

• Psaní krátkého pokračování příběhu – Jak by se mohli Valentýnka a Honzík zachovat v jiné situaci?

• Hraní scénky – Skupiny si zahrají situaci, kdy někdo něco ztratí a třída pomůže hledat.

• Vytvoření vlastních otázek k textu – Žáci formulují otázky a kladou je spolužákům.

Pokud se Vám tato příprava nejen na období VALENTÝNA líbí, podívejte se také na matematickou únikovku a běhací diktát.

Všechny tři materiály jsou ještě rozšířeny o slohovou část autorského psaní dětí a můžete si tak sestavit celý projektový den.

Velmi děkuji za Váš zájem.

Podívejte se i na mé webové stránky www.primauca. cz

Mgr. L. Sudová - PRIMAÚČA

Další produkty od autora Libuše Sudová

196713
Český jazyk - psaní
1., 2.
Ostatní
Brožura s didaktickými materiály a náměty k aktivitám k upevňování učiva čtení a psaní. KARTY PSANÉHO PÍSMA – PÍSMENA A
35.00 Kč
749769
Český jazyk
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Didaktické hry
Milé kolegyně a kolegové, vymýšlíme vše možné, abychom dětem zpříjemnili celkem těžký pravopis český a hlavně chceme
25.00 Kč
222637
Matematika
1.
Didaktické hry
Brožura s didaktickými materiály a náměty k aktivitám k upevňování učiva matematiky. Soubor obsahuje: 12 početních
25.00 Kč
558057
Pracovní činnosti
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Omalovánky
Milé kolegyně a kolegové, jistě jste si všimli mých materiálů na téma ČARODĚJNICE, ze kterých si můžete poskládat pěkný
39.00 Kč
VALENTÝN- příběh o Valentýnce pokračuje - čtení s porozuměním- sestavte si PD VALENTÝN- příběh o Valentýnce pokračuje - čtení s porozuměním- sestavte si PD
Didaktické pokyny pro učitele – Práce s textem a otázkami na čtení s porozuměnímCharakteristika materiáluTento materiál je určen k procvičování čtení s porozuměním pro žáky 3. a 4. ročníku ZŠ. Obsahuje:Poutavý příběh o Valentýnce a Honzíkovi, který rozvíjí porozumění textu, empatii a spolupráci. Navazuje na únikovou hru z matematiky na stejné téma.15 otázek k textu – zaměřených na porozumění, hledání informací a čtenářskou gramotnost. Využití k diskuzi v komunitním kruhu.Odpovědi k otázkám pro rychlou kontrolu nebo samostatné hodnocení žáků.Cíle práce s materiálem✅ Porozumět hlavním i vedlejším myšlenkám příběhu.✅ Procvičit hledání informací v textu.✅ Podporovat logické myšlení, schopnost dedukce a formulaci odpovědí.✅ Rozvíjet slovní zásobu a schopnost vyjadřování.✅ Podpořit sociální dovednosti (empatii, pomoc druhým).Metodický postup práce s materiálem🟡 1. Seznámení s tématem (5 minut)• Učitel uvede žáky do tématu ztraceného sešitu a pomoci druhým.• Může klást otázky: „Pomohli jste někdy spolužákovi s učením?“ nebo „Co byste udělali, kdyby někdo ztratil důležitý sešit?“🟢 2. Čtení textu (10 minut)• Žáci čtou text samostatně, ve dvojicích, nebo s učitelem nahlas.• Lze využít metodu „čtení s předvídáním“ – po odstavci učitel klade otázky typu: „Co myslíte, že se stane dál?“🔵 3. Práce s otázkami (15–20 minut) Pracovní list.• Žáci odpovídají samostatně nebo ve skupinách.• Učitel může říct: „Hledejte odpovědi přímo v textu“ (podpora práce s informacemi). 🟣 4. Společná kontrola a diskuse (10 minut)• Žáci si porovnají odpovědi a diskutují, pokud se neshodnou.• Učitel pokládá doplňující otázky: „Jak se Péťa cítil, když mu nevěřili?“• Varianta: Každý žák se postaví ke konkrétní otázce a vysvětlí odpověď.🟠 5. Reflexe a rozšíření aktivity (10 minut – volitelné)• Psaní krátkého pokračování příběhu – Jak by se mohli Valentýnka a Honzík zachovat v jiné situaci?• Hraní scénky – Skupiny si zahrají situaci, kdy někdo něco ztratí a třída pomůže hledat.• Vytvoření vlastních otázek k textu – Žáci formulují otázky a kladou je spolužákům.Pokud se Vám tato příprava nejen na období VALENTÝNA líbí, podívejte se také na matematickou únikovku a běhací diktát.Všechny tři materiály jsou ještě rozšířeny o slohovou část autorského psaní dětí a můžete si tak sestavit celý projektový den.Velmi děkuji za Váš zájem.Podívejte se i na mé webové stránky www.primauca. czMgr. L. Sudová - PRIMAÚČA
UUCZ-780043
Český jazyk>Český jazyk - čtení>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>3.>4.>ZŠ – 1. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>💌 Valentýn
35.00