VALENTÝN- příběh o Valentýnce pokračuje - čtení s porozuměním- sestavte si PD

Počet stran:
9
Velikost: 511.42 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Libuše Sudová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
1. 2. 2025
Sdílet:

Didaktické pokyny pro učitele – Práce s textem a otázkami na čtení s porozuměním

Charakteristika materiálu

Tento materiál je určen k procvičování čtení s porozuměním pro žáky 3. a 4. ročníku ZŠ. Obsahuje:

Poutavý příběh o Valentýnce a Honzíkovi, který rozvíjí porozumění textu, empatii a spolupráci. Navazuje na únikovou hru z matematiky na stejné téma.

15 otázek k textu – zaměřených na porozumění, hledání informací a čtenářskou gramotnost. Využití k diskuzi v komunitním kruhu.

Odpovědi k otázkám pro rychlou kontrolu nebo samostatné hodnocení žáků.

Cíle práce s materiálem

✅ Porozumět hlavním i vedlejším myšlenkám příběhu.

✅ Procvičit hledání informací v textu.

✅ Podporovat logické myšlení, schopnost dedukce a formulaci odpovědí.

✅ Rozvíjet slovní zásobu a schopnost vyjadřování.

✅ Podpořit sociální dovednosti (empatii, pomoc druhým).

Metodický postup práce s materiálem

🟡 1. Seznámení s tématem (5 minut)

• Učitel uvede žáky do tématu ztraceného sešitu a pomoci druhým.

• Může klást otázky: „Pomohli jste někdy spolužákovi s učením?“ nebo „Co byste udělali, kdyby někdo ztratil důležitý sešit?“

🟢 2. Čtení textu (10 minut)

• Žáci čtou text samostatně, ve dvojicích, nebo s učitelem nahlas.

• Lze využít metodu „čtení s předvídáním“ – po odstavci učitel klade otázky typu: „Co myslíte, že se stane dál?“

🔵 3. Práce s otázkami (15–20 minut) Pracovní list.

• Žáci odpovídají samostatně nebo ve skupinách.

• Učitel může říct: „Hledejte odpovědi přímo v textu“ (podpora práce s informacemi).

 

🟣 4. Společná kontrola a diskuse (10 minut)

• Žáci si porovnají odpovědi a diskutují, pokud se neshodnou.

• Učitel pokládá doplňující otázky: „Jak se Péťa cítil, když mu nevěřili?“

• Varianta: Každý žák se postaví ke konkrétní otázce a vysvětlí odpověď.

🟠 5. Reflexe a rozšíření aktivity (10 minut – volitelné)

• Psaní krátkého pokračování příběhu – Jak by se mohli Valentýnka a Honzík zachovat v jiné situaci?

• Hraní scénky – Skupiny si zahrají situaci, kdy někdo něco ztratí a třída pomůže hledat.

• Vytvoření vlastních otázek k textu – Žáci formulují otázky a kladou je spolužákům.

Pokud se Vám tato příprava nejen na období VALENTÝNA líbí, podívejte se také na matematickou únikovku a běhací diktát.

Všechny tři materiály jsou ještě rozšířeny o slohovou část autorského psaní dětí a můžete si tak sestavit celý projektový den.

Velmi děkuji za Váš zájem.

Podívejte se i na mé webové stránky www.primauca. cz

Mgr. L. Sudová - PRIMAÚČA

Další produkty od autora Libuše Sudová

756792
Matematika
1., ZŠ – 1. STUPEŇ
Demonstrační obrázky - kartičky
Milé kolegyně a kolegové, protože chci děti zabavit při procvičování sčítání a odčítíní do 20, napadla mě dnes v noci po
45.00 Kč
700278
Český jazyk
3., 4., 5.
Pracovní listy
Milé kolegyně, tento materiál se hodí přesně do předvánočního času. Pracovní listy jsou koncipované tak, že se prakticky
35.00 Kč
408007
Český jazyk
2.
Lapbook
Milé kolegyně, děti mají rády zvířátka, proto jsem pro ně připravila celý den výuky na téma KOČKY. V brožuře naleznete
50.00 Kč
833121
Český jazyk
3., 4., 5.
Pracovní listy
Kniha pro maminku – tvořivý sešit ke Dni matek Vytvořila jsem tento materiál tak, jak bych si sama přála, aby vypadal
45.00 Kč
VALENTÝN- příběh o Valentýnce pokračuje - čtení s porozuměním- sestavte si PD VALENTÝN- příběh o Valentýnce pokračuje - čtení s porozuměním- sestavte si PD
Didaktické pokyny pro učitele – Práce s textem a otázkami na čtení s porozuměnímCharakteristika materiáluTento materiál je určen k procvičování čtení s porozuměním pro žáky 3. a 4. ročníku ZŠ. Obsahuje:Poutavý příběh o Valentýnce a Honzíkovi, který rozvíjí porozumění textu, empatii a spolupráci. Navazuje na únikovou hru z matematiky na stejné téma.15 otázek k textu – zaměřených na porozumění, hledání informací a čtenářskou gramotnost. Využití k diskuzi v komunitním kruhu.Odpovědi k otázkám pro rychlou kontrolu nebo samostatné hodnocení žáků.Cíle práce s materiálem✅ Porozumět hlavním i vedlejším myšlenkám příběhu.✅ Procvičit hledání informací v textu.✅ Podporovat logické myšlení, schopnost dedukce a formulaci odpovědí.✅ Rozvíjet slovní zásobu a schopnost vyjadřování.✅ Podpořit sociální dovednosti (empatii, pomoc druhým).Metodický postup práce s materiálem🟡 1. Seznámení s tématem (5 minut)• Učitel uvede žáky do tématu ztraceného sešitu a pomoci druhým.• Může klást otázky: „Pomohli jste někdy spolužákovi s učením?“ nebo „Co byste udělali, kdyby někdo ztratil důležitý sešit?“🟢 2. Čtení textu (10 minut)• Žáci čtou text samostatně, ve dvojicích, nebo s učitelem nahlas.• Lze využít metodu „čtení s předvídáním“ – po odstavci učitel klade otázky typu: „Co myslíte, že se stane dál?“🔵 3. Práce s otázkami (15–20 minut) Pracovní list.• Žáci odpovídají samostatně nebo ve skupinách.• Učitel může říct: „Hledejte odpovědi přímo v textu“ (podpora práce s informacemi). 🟣 4. Společná kontrola a diskuse (10 minut)• Žáci si porovnají odpovědi a diskutují, pokud se neshodnou.• Učitel pokládá doplňující otázky: „Jak se Péťa cítil, když mu nevěřili?“• Varianta: Každý žák se postaví ke konkrétní otázce a vysvětlí odpověď.🟠 5. Reflexe a rozšíření aktivity (10 minut – volitelné)• Psaní krátkého pokračování příběhu – Jak by se mohli Valentýnka a Honzík zachovat v jiné situaci?• Hraní scénky – Skupiny si zahrají situaci, kdy někdo něco ztratí a třída pomůže hledat.• Vytvoření vlastních otázek k textu – Žáci formulují otázky a kladou je spolužákům.Pokud se Vám tato příprava nejen na období VALENTÝNA líbí, podívejte se také na matematickou únikovku a běhací diktát.Všechny tři materiály jsou ještě rozšířeny o slohovou část autorského psaní dětí a můžete si tak sestavit celý projektový den.Velmi děkuji za Váš zájem.Podívejte se i na mé webové stránky www.primauca. czMgr. L. Sudová - PRIMAÚČA
UUCZ-780043
Český jazyk>Český jazyk - čtení>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>3.>4.>ZŠ – 1. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>💌 Valentýn
35.00