Hra spočívá v hledání pachatele. Žákům představíme babičku a řekneme její příběh o odcizení upečeného beránka. Toho upečeme předem a schováme (já schovala do skříně ve třídě).
Babička označila 5 pachatelů-pana Vajíčka, slepici Evku, kuřátko Žluťáčka, psa Ňufíka a zajíčka Ušáka.
Každý z pachatelů pronesl větu, nad kterou se děti zamýšlí, jelikož zatím jen dedukují, kdo beránka mohl odcizit. Můžeme klást otázky, koho děti tipují a proč.
Následně děti plní úkoly u každé z postav ( ve skupinách, dvojicích, samostatně podle možností). Na pracovním listě se jim vždy objeví malá indicie (otisk prstů, klobouk, oči, ruce, tvar vajíčka), kterých si během práce ani nemusí všimnout.
Děti plní úkoly.
- U pana Vajíčka- připravíme razítkovací podušku a děti si na pracovní list dělají své otisky prstů.
- U zajíce Ušáka- příklady pro 2. - 3. třídu- buď do pracovního listu, nebo doporučuji stopy rozhodit po třídě a děti příklady hledají, zapisují a vypočítají.
- U kuřátka Žluťáčka- pověst o kočičkách- pomíchané věty si děti rozstříhají, přečtou a správně nalepí na připravený pracovní list a dokreslí ilustraci kočiček.
- U slepice Evky- vytiskneme pytlíky s vajíčky( zalaminujeme) a přikládáme vajíčka do správných pytlíků.
- U pejska Ňufíka- běhací čtení s tajenkou, kdo ukradl velikonočního beránka. Vytiskneme listy s běhacím čtením, obrázky s písmeny zalaminujeme pro delší životnost, nalepíme ve třídě, žáci věty čtou a hledají příslušný obrázek s písmenem, které zapíšou do tajenky.
- Po vyluštění již znají pachatele, ale neznají místo, kde se beránek skrývá.
- Místo už si určí vyučující podle svých třídních možností. Děti si mohou vybrat svého zástupce a učitel je naviguje stylem- přihořívá, samá voda, hoříííí!
- Když je beránek objeven, zeptá se vyučující ještě na to, zda si někdo všiml indicií-oko, knír, klobouk, ruka a tvar vejce na pracovních listech.
- A pak se již můžou všichni pustit do pojídání beránka.