ČESKÝ JAZYK TVOŘENÍ - VYJMENOVANÁ SLOVA PO B
- Určeno žákům 3.-4. třídy
- Soubor obsahuje:
- 4x A4 + pro vytvoření většího plakátu se slovy vyjmenovanými a příbuznými
- 14x A5 stran s úkoly k vyjmenovaným slovům mini knížečka
- 14x A4 stran knížečka ve větší velikosti
- Řešení
- Metodický list
- Učivo, které je v materiálu zahrnuto:
- vyjmenovaná slova po B
- přesmyčky + slova příbuzná
- doplňování y/i
- podobné tvary slo (bít X být)
- tvorba vět
- tvarba příběhu
- tvorba básničky
Jak s materiálem pracovat?
- Na každé stránce s úkolem je uveden konkrétní popis, jak s daným listem pracovat.
🦁 PLAKÁTEK VS A SLOVA PŘÍBUZNÁ
A4
- Strana 2 - 6 patří k sobě. Tyto strany jsou určeny pro plakát A4.
- Práci s těmito stranami můžete využít jako skupinovou práci.
- Jednotlivé strany vystřihněte.
- Strana 2 a 3 se k sobě přilepí (můžete využít podlepení na tvrdý papír, ale není to potřeba).
- Strana 4 a 5 (nebo 4 a 6, záleží, kterou kombinaci zvolíte) se vystřihnou na jednotlivá okénka
- Na straně 4 jsou přesmyčky, které žáci luští. Rozšifrované slovo napíší do okénka.
- Na straně 5 (případně 6) žáci s daným slovem příbuzným vytvoří větu (nebo slovní spojení) a poté rozhodnou, ke kterému VS toto slovo příbuzné přiřadí.
- Okénka ze strany 4 a 5/6 žáci přiřadí k sobě (slepí VS + slovo příbuzné), takže jim vzniknou slepené domečky
- Tyto slepené domečky dále žáci nalepí na stranu 2
- Domečky by měly vypadat tak, že úplně nahoře je VS a pod ním slovo příbuzné.
- Celé domečky se lepí pouze malou horní částí k sobě i k papíru
🦁 Knížečka Vyjmenovaná slova po B
Zvolte si variantu velikosti A4 nebo A5
Následující kroky jsou popsány na variantě A5
- Na každé straně 8-21 jsou vždy dvě stejné stránky (tzn. A5 pro dva žáky).
- Str. 8 - úvodní strana malé knihy - sem žáci vepíší do rámečku své jméno, stránku si mohou ozdobit.
- Str. 9/10 - vyberte si, jestli použijete variantu 1 nebo variantu 2, žáci zde doplňují jednotlivá VS jak jdou po sobě.
- Str. 11/12 - opět zvolte svou variantu (buď je součástí VS slovo babyka nebo Pribyslav). “Slova příbuzná” žáci zde luští přesmyčku VS. Jakmile zjistí o které VS se jedná, napíší k němu slovo příbuzné.
- Str. 13 - 14 - na těchsto stranách žáci doplňují správnou variantu y/i
- Str. 15 - v osmisměrce žáci hledají VS, ta která naleznout, napíší na řádek pod osmisměrkou.
- Str. 16 - na této straně žáci tvoří věty vždy na dvojice podobných slov (nabýt X nabít).
- Str. 17 - na této stránce žáci nejprve doplní y/i a po té podle pokynů vymalují obrázek (nebo zakroužkují).
- zde se žáci snaží vytvořit příběh, ve kterém použijí VS po B. Pokud někomu tato tvorba nejde, mohou žáci pracovat ve dvojicích nebo tvořit pouze jednotlivé věty.
- Str. 18 - titulní strana příběhu, který mají žáci za úkol vymyslet (pokud nezvládají tvořit příběh, mohou se snažit vytvořit kratší věty). V jedné bublibně může být ilustrace k příběhu v rámečku název (či obráceně)
- Str. 19 - žáci se pokouší vytvořit příběh s použitím VS po B
- Str. 20 - zde je úkolem vytvořit krátku báseň o lvovi. Žáci se snaží použít do rýmů slova jako bilý/býlý, nabít/nabýt...
Knížečky jsou k sobě slepeny v prostoru lví hlavy.