FYZIKA+CHEMIE: Hustota - prakticky i badatelsky

Předmět:
Počet stran:
9
Velikost: 1.42 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající PavMa
Nahráno:
Naposledy upraveno:
23. 10. 2025
Sdílet:

Hustota látek

 

Poznáváme hustotu – od výpočtu po výsledný kov

 

Materiál je rozdělen do čtyř navazujících částí, které vedou žáky od základního porozumění pojmu hustota až k jeho praktickému využití. Kombinuje výpočty, vyhledávání informací, logické uvažování i badatelský přístup.

 

Cíl materiálu

  • Upevnit znalost vzorce pro výpočet hustoty
  • Naučit žáky používat tabulky hustot při určování látek a trénink počítání s kalkulačkou
  • Rozvíjet logické myšlení, schopnost práce s daty a praktické uvažování o vlastnostech látek.

Část 1 – Výpočet hustoty a určování látky

Žáci mají tabulku s 15 neznámými látkami. U každé je zadaná hmotnost a objem, případně jiná dvojice údajů (např. hustota a objem).

Úkolem je dopočítat chybějící veličinu pomocí vzorce a podle tabulky hustot určit, o jaký prvek nebo kov se jedná. Tím si procvičí dosazování do vzorce i práci s kalkulačkou (desetinná čísla).

Část 2 – Hádanka s tajenkou

Žáci odpovídají na otázky k výsledkům z části 1 (např. „Zapiš první písmeno z názvu prvku s nejnižší hustotou“).

Po doplnění všech písmen vznikne tajenka, kterou tvoří slovo (“halochromismus”).

Úkolem žáků je poté vyhledat jeho význam na internetu či v encyklopedii – rozvoj digitální a čtenářské gramotnosti.

Část 3 – Hustota vizuálně i výpočtem

Žáci:

  • doplňují vzorec hustoty a pojmy hmotnost, objem, hustota,
  • zakreslují vrstvy kapalin do skleniček (např. voda–olej, voda–ropa, voda–med),
  • řeší tři slovní úlohy, v nichž z výpočtů určují, z jakého kovu jsou různé předměty (např. kovová kostka, klíč, váleček).

Část 4 – Hustota v praxi

  • Pokus slouží k demonstraci rozdílu v hustotě látek a ukazuje, jak hustota kapaliny ovlivňuje chování těles v ní ponořených.

Materiál komplexně rozvíjí znalosti žáků o hustotě – od jednoduchého výpočtu až po aplikaci v běžných situacích.

Žáci zde využívají různé formy práce (počítání, vyhledávání, kreslení, logické uvažování), což podporuje porozumění i trvalé zapamatování učiva.

Další produkty od autora PavMa

760470
Matematika
8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje: Podobnost a její využití, koeficient podobnosti - 2 pracovní listy/testy verze A, B Řešení Pracovní
45.00 Kč
639648
Německý jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Materiál obsahuje: 54 kartiček 18 kartiček s obrázkem tuzemského nebo tropického ovoce. 18 kartiček s označením tohoto
45.00 Kč
949668
Nezařazené k předmětu
SŠ, ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Vtipný seznam Murphyho zákonů „18 zákonů schválnosti“ Průvodní list k učebnímu materiálu BAREVNÝ I ČERNOBÍLÝ TISK
40.00 Kč
731038
Chemie
8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje: 2 A4 s kartičkami pro trénink nebo opakování chemických sloučenin obsahujících síru, tzv. sulfidů
40.00 Kč
FYZIKA+CHEMIE: Hustota - prakticky i badatelsky FYZIKA+CHEMIE: Hustota - prakticky i badatelsky
Hustota látek Poznáváme hustotu – od výpočtu po výsledný kov Materiál je rozdělen do čtyř navazujících částí, které vedou žáky od základního porozumění pojmu hustota až k jeho praktickému využití. Kombinuje výpočty, vyhledávání informací, logické uvažování i badatelský přístup. Cíl materiáluUpevnit znalost vzorce pro výpočet hustotyNaučit žáky používat tabulky hustot při určování látek a trénink počítání s kalkulačkouRozvíjet logické myšlení, schopnost práce s daty a praktické uvažování o vlastnostech látek.Část 1 – Výpočet hustoty a určování látkyŽáci mají tabulku s 15 neznámými látkami. U každé je zadaná hmotnost a objem, případně jiná dvojice údajů (např. hustota a objem).Úkolem je dopočítat chybějící veličinu pomocí vzorce a podle tabulky hustot určit, o jaký prvek nebo kov se jedná. Tím si procvičí dosazování do vzorce i práci s kalkulačkou (desetinná čísla).Část 2 – Hádanka s tajenkouŽáci odpovídají na otázky k výsledkům z části 1 (např. „Zapiš první písmeno z názvu prvku s nejnižší hustotou“).Po doplnění všech písmen vznikne tajenka, kterou tvoří slovo (“halochromismus”).Úkolem žáků je poté vyhledat jeho význam na internetu či v encyklopedii – rozvoj digitální a čtenářské gramotnosti.Část 3 – Hustota vizuálně i výpočtemŽáci:doplňují vzorec hustoty a pojmy hmotnost, objem, hustota,zakreslují vrstvy kapalin do skleniček (např. voda–olej, voda–ropa, voda–med),řeší tři slovní úlohy, v nichž z výpočtů určují, z jakého kovu jsou různé předměty (např. kovová kostka, klíč, váleček).Část 4 – Hustota v praxiPokus slouží k demonstraci rozdílu v hustotě látek a ukazuje, jak hustota kapaliny ovlivňuje chování těles v ní ponořených.Materiál komplexně rozvíjí znalosti žáků o hustotě – od jednoduchého výpočtu až po aplikaci v běžných situacích.Žáci zde využívají různé formy práce (počítání, vyhledávání, kreslení, logické uvažování), což podporuje porozumění i trvalé zapamatování učiva.
UUCZ-1009088
Chemie>Fyzika>Didaktické hry>Pracovní listy>Projekty>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
40.00