PEPOVA OROMOTORIKA
Co znamená význam slova oromotorika?
Jedná se o pohyby mluvních orgánů - rtů, jazyka, tváří a obličejových svalů.
A proč se do oromotorických cvičení pustil právě Pepa?
Protože Opičák Pepa ví, že správné pohyby mluvidel jsou základním předpokladem pro správnou výslovnost dětí. Cvičením se postupně zlepšuje a zpřesňuje koordinace pohybů a obratnost mluvidel. K tomu je potřeba do cvičení zapojit další smysly - zrak, sluch a také paměť. Pohybová paměť dítěti umožňuje vybavit si jednotlivé pohyby, tvar rtů, polohu čelistí, polohu a pohyb jazyka, tváře. Zrak dítěti pomáhá imitovat pohyby, které vidí. Sluch a sluchová paměť umožňují dítěti napodobovat slyšené zvuky.
V dnešní době mnoho dětí trápí nedostatky jemné motoriky, koordinace a neobratnost mluvidel.
Proto je tu opičák Pepa. Aby se nácvik stal pro děti hrou a zábavou. Cviky můžete nejprve předvést na opičce a děti se „opičí“. Pepa se učí zároveň s dítětem, nebo dítě časem učí Pepu a ten cvik opakuje po něm. Jako odměna za všechnu práci slouží správná výslovnost a diplom, nebo medaile.
Nezapomeňte, že je důležité pravidelné a pečlivé cvičení.
Na začátku dáváme tip na různé pomůcky, které mohou při cvičení dětem pomáhat. Jejich výběr necháme na vašich možnostech. Část karet je zaměřena na dýchání, část na rozvoj pohyblivosti mluvních orgánů. Zde se nachází cviky jednodušší i složitější. Najdete zde také listy k zaznamenávání pokroků dítěte.
Hry a tvoření podpoří dechová cvičení.
Karty, které zde najdete, jsou určeny učitelkám v MŠ a ZŠ, speciálním pedagogům, terapeutům, rodičům a všem, kdo má zájem podpořit správný rozvoj řeči.
Gabriela Nosková Melkovičová
(klinická Logopedka, speciální pedagožka)
(ředitelka MŠ)