Materiál se skládá z celkem sedmi úkolů. Žáci si v nich procvičí pamětné sčítání v oboru do 100 a do 1000. Dále malou násobilku a násobení a dělení násobků deseti. Dále je zde také umístěna úloha s logickými řadami, kdy žáci musí přijít na číslo, které jev řadě špatně. V geometrické části žáci rýsují přímé čáry - navigace pro čarodějnice. Procvičí si délku úsečky - dorýsují násadu od koštěte a rýsování rovnoramenného trojúhelníku - trojnožka na kotlík.
První úkol - pamětné sčítání a odčítání do 1000, spolu s násobilkou - přednost matematických operací. Jako ingredience vyjdou šupiny z baziliška.
Druhý úkol je zaměřen na procvičování násobení a dělení násobků 10 a 100. Jako ingredience vyjde prach z rohu jednorožce.
Třetím úkolem jsou logické řady. U lomikámenu se jedná o řadu, kdy se vždy dvě čísla za sebou sečtou (1+1=2, 2+1=3, 2+3=5 atd.). Levadule jsou to lichá čísla, u muších nožiček násobky 11, žabích stehýnek sudá čísla, vraního oka násobky 9. U třaskavce se vždy příčítá číslo 3. Protěž jsou násobky 5. Mochnu lze vyřešti dvěma způsoby. Jedním z nich jsou dvě vzestupné řady v sobě - 3, 4, 5, 6, 7 ... a 0, 1, 2, 3, .... Druhý způsob střídavě odčítá číslo 3 a přičítá číslo 4. Žáci poté musí doplněná čísla seřadit podle velikosti od nejmenšího po největší a jako ingredience vyjde muší žluč.
Čtvrtý úkol je slovní úloha. Po vypočtení žaci zakroužkují další ingedience - netopýří dráp.
Pátým úkolem si žáci opět procvičí pamětné počítání - sčítání a odčítání do 100 a násobilku. Výsledek příkladu si napíší na vrchol stromu. Poté musí zjistit, jaký příklad na násobení to je a podle toho dorýsují podle pravítka cestu pro čarodějnice k jejich domu.
V šestém úkolu žáci dorýsují rovnoramenný trojúhelník. Základna trojúhelníku by měla začínat ve vynačeném bodě, aby se tam žákům kotlík vešel. V posledním sedmém úkolu žáci dorýsují úsečku - snězenou násadu od koštěte.
Obrázky v materiálu vytvořeny pomocí AI Midjourney.
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ.
Materiál rozvíjí dle RVP:
M-5-1-01 využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
M-5-1-02 provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
M-5-1-03 zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
M-5-1-04 řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
M-5-2-02 čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy
M-5-4-01 řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení - vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
Kompetence k učení - operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
Kompetence k řešení problémů - samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy