Milé kolegyně a kolegové,
protože chci děti zabavit při procvičování sčítání a odčítíní do 20, napadla mě dnes v noci po probuzení naším kocourkem, když jsem nemohla hned znovu usnout, hra, u které se určitě hodně zasmějeme. Dala jsem té hře název : ,,PROLHANÝ LOJZA” A tak jsem ji připravila i pro jiné početní operace a ročníky
😉 Zde pro prvňáčky. Sčítání a odčítání.
Doporučuji tisk na A3.
JAK SE TA HRA BUDE HRÁT?
Karty vytiskneme a zalaminujeme, rozstříháme.
Najdeme si místo ve třídě (nejlépe někde na koberci), kam umístíme pro větší efektivitu hry obruč. Do obruče si sedne jeden vybraný žák (-ině), který bude představovat našeho prolhaného Lojzu.
Kolem obruče rozmístíme zamíchané kartičky. Zbytek třídy si sedne do kruhu kolem Lojzy.
JAK HRA ZAČÍNÁ:
Děti se rozdělí do skupinek.
- Jeden vybraný žák z kruhu řekne: ,,Lojzo, ty jsi vzal mámě ze spíže hrušku! (nebo jinou potravinu objevující se na kartičkách)
- Lojza odpoví: ,,Já nic nevzal!” A pokračuje : ,,2 + 2 = 5“ ---- V tu chvíli děti musí poznat, že lhal a hledají číslici 4 na jednom z kousků hrušky. Kdo ten kousek objeví, zavolá :,,MÁM “ a kousek s číslicí 4 si vezme do své skupinky. Když řekne příklad se správným výsledkem, děti nereagují.
- Lojza znovu říká příklad, střídá správné příklady s příklady se špatnými výsledky. Dívá se při tom na kartičky kolem sebe, aby věděl, jaké výsledky musí jeho správné příklady mít. Musí tedy i on dávat neustále pozor.
- Když některá ze skupinek sestaví celou potravinu na kartičce, zavolá jeden ze skupinky : ,,Lojzo lžeš!
- V tu chvíli celé kolo začíná znovu. Další vybraný žák (třeba ze skupinky, která nyní složila kartičku) se vymění s Lojzou a místo něj si sedne do obruče. Nyní je Lojza on.
- Další náhodně vybraný žák ze sedících dětí znovu zavolá na Lojzu větu: ,,Lojzo, ty jsi vzal mámě ze spíže jitrnici! (nebo jinou potravinu objevující se na kartičkách)
- Vše se opakuje znovu a znovu, dokud hru nestopnete, nebo dokud se nevyčerpají všechny kartičky.
VYHODNOCENÍ: Skupinky si spočítají, podle Vašeho zadání : například kdo složil nejvíc hrušek a td....
NADSTAVBOVÁ AKTIVITA: V materiálu máte jednotlivé karty potravin z karet. Můžete ve třídě připravit stanoviště s těmito kartami a ke každé přiložit kartu s popsaným zadáním dalšího úkolu (aktivity), takže skupinka s nejvíce hruškami si jde přečíst a splnit úkol zadaný u hrušky. Skupinka s nejvíce jitrnicemi si jde přečíst a splnit úkol zadaný u jitrnice a pod.
Můžete tak být celou hodinu opět jen moderátorem a děti se budou aktivně učit a bavit. Zároveň splní Váš učební plán hodiny, když nebude zrovna probíhat výklad nového učiva.
Ve svých hodinách se snažím učit děti spolupráci ve skupinkách a fungování kolektivu při aktivitách rozvíjejících jejich vztahy.
Takto připravené hodiny mají veliký přínos nejen se zvládnutím učiva nenásilnou formou, ale hlavně děti neodradíme biflováním a nudným psaním do pracovních sešitů.
Určitě to děláte i Vy. Vzájemně se inspirujeme a já jsem za to moc ráda!
Přeji Vám Vašim žákům hezkou zábavu!
Pokud se Vám můj nápad libí, podívejte se i na další mé materiály a dejte si mě do sledování, připravím sady ,,Prolhaného Lojzy “ i na další typy procvičování nejen násobilky do 10, ale i na sčítání a odčítání, zaokrouhlování a td.
Pro Vás, kteří nemůžete tisknout barevně, vkládám i černobílou verzi.
L. Sudová - PRIMAÚČA