Tuto aktivitu ráda zařazuji na začátku hodiny jako rozcvičku.
Pracujete buď se zalaminovanými zvířátky, magnetickou stovkovou tabulkou a příklady se zvířátky na tabuli nebo využijete 42 příkladů v šesti sloupečcích jako běhačku.
Více o materiálu:
Je to vynikající aktivita, kde děti rozvíjí matematickou představivost, logiku a zároveň se jednoduše učí pracovat s “neznámou”. Později můžete neznámou namísto otazníků označovat písmeny (např. x, y, z), Tak jako se to později učí při práci s rovnicemi.
Tisk ve formátu A4.
Materiál můžete využít různými způsoby:
- Seznámení se stovkovou tabulkou (skrývačka) - na interaktivní tabuli promítnete stovkou tabulku se zvířátky. Některá čísla jsou zakryta zvířátky a děti jen zpočátku určují, jaké číslo dané zvířátko skrývá. Můžete si zalaminovat kartičky se zvířátky a postupně dětem zvířátka ukazovat. Děti říkají čísla, která se skrývají pod zvířátkem nebo čísla zapisují do sešitu či mazací tabulku. Zvířátka ale stačí jen ukazovat ukazovátkem na stovkové tabulce. Pokud máte ve třídě magnetickou stovkovou tabulku, můžete si pomocí zalaminovaných zvířátek vytvořit jakoukoliv vlastní předlohu. (Zezadu je opatřete magnetickou páskou). Takto děti procvičí orientaci ve stovkové tabulce a pochopí i základ pro další aktivity.
- Běhačka nebo je do lavice - rozdejte dětem nakopírované listy se sloupečky s příklady a zapisovací tabulku . Můžete použít všechny sloupečky najednou, nebo postupně po jednom listu či sloupečku přidávat podle času, který aktivitě chcete věnovat. Děti mohou pracovat samostatně nebo ve dvojicích. Zapisují celé příklady.
- Kontrola: součástí je i řešení. Je na Vás, jakým způsobem zkontrolujete správnost. Můžete si stranu s řešením několikrát vytisknout a rozřezat na jednotlivé sloupečky, které magnetem umístíte ta tabuli a děti si vždy po dokončení sloupečku doběhnou pro řešení, zkontrolují a zase vrátí na tabuli. Chce to mít opravdu více kopií, aby jich byl dostatek. Většinou mi stačí tak 6x na 26 dětí. Hezky se vystřídají. Záleží, na vašem počtu dětí. Kdo má zkontrolováno, jde na další sloupeček. Můžete uspořádat závod, kdo bude mít nejvíce správně vyřešených sloupečků.
- Nebo děti mohou příklady zapisovat do sešitu, či mazací tabulku (doporučuji rozstříhat po sloupečcích a použít jen jeden sloupeček na jedné hodině, záleží na šikovnosti dětí).
- Pokud máte ve třídě k dispozici magnetickou stovkovou tabulku, můžete si vytvořit jakoukoliv vlastní předlohu pomocí zalaminovaných zvířátek - zvolte jednu z variant podle velikosti číslic na vaší stovkové tabulce, aby je zvířátka hezky překryla (zezadu je opatřete magnetickou páskou). Dále využijte větší zalaminované kartičky (doporučuji celou sadu zvířátek 2x, abyste mohli z jednoho zvířátka vymyslet alespoň 2 příklady. Pomocí kartiček potom vymyslíte na tabuli různé příklady a děti pak celé příklady zapisují na mazací tabulky nebo do sešitů. Musí dosadit číslo místo zvířátka a zároveň správně celý příklad zapsat a vypočítat. (Ukázku najdete na fotografiích). Namísto otazníků můžete kreslit jen rámečky.
- Později můžete kartičky využít na procvičování násobení a dělení. Vymyslíte příklady na tabuli. A najednou se tato zvířátka stanou Vašim věrným pomocníkem na celém prvním stupni.
- Využívala jsem již v první třídě při +- do 20.
Lze vytisknout jako brožuru.