Popis aktivity: Aktivita obsahuje 8 čtveřic karet. Vždy k sobě patří 4 karty se stejným výsledkem. V příkladech se vyskytuje sčítání a odčítání s přechodem i bez přechodu přes stovku (v řádu jednotek je vždy 0).
Cíl: Zopakování či upevnění sčítání a odčítání přirozených čísel do 1000 (v řádu jednotek je vždy 0).
Sada obsahuje:
strana 1: pokyny pro učitele
strana 2-3: 8 složených sad karet k tisku a rozstříhání
Možnosti použití:
- Pomůcku doporučuji vytisknout, zalaminovat a rozstříhat (možno používat opakovaně).
- Pro kontrolu je možné karty z jedné sady označit ze zadní strany např. stejným symbolem či barevnými puntíky apod.
Jak s materiálem pracovat:
- Rozdejte vystřižené kartičky do skupin (po 2-5 žácích), případně mohou žáci pracovat samostatně (např. jako práci navíc, pokud mají již hotovo).
- LEHČÍ VERZE: Pokud rozstříháte sadu na 5 kusů (malý čtverec uprostřed + k němu 4 karty): Nechte žáky skládat vždy čtyři karty k příslušnému výsledku.
- TĚŽŠÍ VERZE: Pokud rozstříháte sadu na 4 čtverce: Nechte žáky složit vždy 4 karty se stejným výsledkem k sobě. Správným poskládáním těchto karet poté složí výsledek.
- Náročnost (zejména časovou) lze ovlivnit také množstvím zadaných sad, tzn. jedna skupina může mít všechny sady, jiná např. o 2 sady méně.
- V průběhu práce učitel prochází třídu a pomáhá žákům s případnými nejasnostmi.
- Poté proveďte kontrolu – společně či každá skupina samostatně (jsou-li karty zespodu označené).
- Nezapomeňte na zpětnou vazbu – které příklady dělaly žákům největší problém apod.
Přínos pomůcky:
- Aktivizace žáků.
- Podpora spolupráce mezi žáky.
- Manipulativní činnost – zapojení více smyslů do výuky.
- V případě samokontroly žáků rozvoj samostatnosti a zodpovědnosti.
Zdroj obrázku: https://pixabay.com/