Materiál obsahuje
- 5 úkolů k vyřešení, které jsou tematicky spojeny se vznikem Československa
- obrázky území Československa (3 varianty)
- obrázek T. G. Masaryka a české (československé) vlajky k vybarvení
- úvodní příběh
- řešení
Jak s materiálem pracovat
Přečtěte si úvodní příběh o Jiříkovi.
Žáci ve skupinách (případně dvojicích) řeší úkoly (na pořadí nezáleží) a zjišťují tak, jaké jsou státní symboly. Za každý vyřešený úkol dostanou kousek mapy. Můžete zvolit také variantu, kdy dostane každá skupina jeden kousek za všechny správně splněné úkoly.
V každém úkolu vyjde slovo (státní symbol). Následující debatu můžete věnovat státním symbolům České republiky, ukázat si, jak vypadal např. státní znak Československa, ukázat si vlajku, poslechnout si českou a slovenskou hymnu apod.
Pokud je některá skupina rychlejší, doporučuji mít vytištěný obrázek T. G. Masaryka nebo české vlajky a dát ji dětem jako omalovánku.
Další možnosti práce s mapou
Pokud zvolíte práci s prázdnou mapou, můžete pokračovat vybarvením pohoří hnědou barvou, nížin zelenou, vyznačit Prahu a Bratislavu, popř. jiná města (např. vaše), vyznačit významné toky (Vltava, Labe, Morava, Dunaj, ...)
Pojmenování historických zemí (zde vyznačena pouze Morava a Čechy) - můžete vyznačit také Slezsko, zjistit, k jaké zemi dnes patří Podkarpatská Rus apod.








