Obsah materiálu:
- příběh o Anetce
- pracovní list květina sebelásky - šablona
- pracovní list květina sebelásky - nápověda, co a kam vyplnit
- pracovní list se srdíčky - stříhání
- pracovní list - sebereflexe
Popis aktivity:
Květina sebelásky je tvořivá a reflektivní aktivita, která pomáhá dětem zamyslet se nad tím, co na sobě oceňují a mají rády. Prostřednictvím srdíček nebo lístků, které zdobí květinu, si děti uvědomují svou hodnotu a pěstují zdravé sebevědomí.
Varianty:
- Společná květina: Děti vytvoří jednu velkou květinu pro celou třídu. Každé dítě přidá jedno srdíčko s pochvalou pro sebe nebo pro kamaráda.
Postup:
- Použití příběhu: Na začátku přečtěte příběh o Anetce. Diskutujte s dětmi o tom, co si Anetka uvědomila, a jaké vlastnosti na sobě mohou objevovat ony. Povzbuzujte je, aby napsaly do lístků nebo srdíček to, co na sobě oceňují, stejně jako to udělala Anetka.
- Vybarvování květiny: Každé dítě dostane černobílou šablonu květiny. Lístky květiny děti vybarví a do každého lístku napíší jednu vlastnost, schopnost nebo dovednost, kterou na sobě oceňují. Příklady: „Jsem dobrý kamarád,“ „Umím rychle běhat,“ „Kreslím hezké obrázky.“
- Vytváření vlastní květiny: Pro děti, které chtějí tvořit od základu, lze použít vystřižená srdíčka. Každé dítě si nakreslí vlastní květinu, na kterou nalepí srdíčka s popsanými vlastnostmi.
- Sdílení: Děti si navzájem mohou ukázat své květiny a přečíst ostatním jednu nebo více vlastností, které o sobě napsaly.
- Reflexe: Na závěr děti napíší nebo nakreslí, jak se při této aktivitě cítily. Mohou odpovědět na otázky: Jak ses cítil/a, když jsi přemýšlel/a o svých vlastnostech? Proč je důležité mít rád/a sám/sama sebe? Co jsi o sobě zjistil/a? Co sis předtím neuvědomoval/a?