PunchCard jsou motivační karty pro žáky, kde sbírají nebo ztrácejí body za chování. JuchůKarta = odměna, OouKarta = trestík, Puntíkožrout = obojí. Učitel určuje pravidla i odměny. Barevná i černobílá verze, kterou si žáci mohou vybarvit.
Tento motivační materiál vychází z amerického konceptu PunchCard a je určen pro žáky napříč ročníky základní školy. Jeho cílem je podpořit pozitivní chování, aktivitu, odpovědnost a spolupráci formou sběru bodů (dírek) za žádoucí či nežádoucí jednání. Učitel si sám volí systém pravidel a výběr karet podle věku a charakteru žáků, a také určuje konkrétní formy odměn a následků.
V systému figurují tři typy karet:
- JuchůKarta slouží k pozitivní motivaci. Žák získává dírku do své kartičky např. za splněný úkol, pomoc spolužákovi, aktivitu během hodiny nebo dobrovolnou činnost. Jakmile je karta celá „vyděrovaná“, učitel žákovi udělí odměnu – může jít o jedničku, drobnou sladkost, menší dárek či jinou formu ocenění.
- OouKarta má opačnou funkci. Dírky se zde udělují za nevhodné chování, neaktivitu, vyrušování, nesplnění domácích úkolů nebo jiný přestupek. Po úplném zaplnění této karty čeká žáka trest, například dodatečný úkol, ústní zkoušení, prezentace, omezený přístup k oblíbené aktivitě apod.
- Puntíkožrout je univerzální karta, kterou lze využít kombinovaně – pro sběr pozitivních i negativních dírek podle potřeby učitele.
Každý typ karty má barevnou i černobílou variantu a existuje v verzích se 5, 10, 15 nebo 20 dírkami, což umožňuje přizpůsobení různému časovému rozsahu (denní/týdenní motivace, projektové období apod.).
Použití ve výuce je jednoduché. Učitel rozdá karty, stanoví pravidla a po celou dobu je systematicky naplňuje podle chování žáků. Systém lze uplatnit individuálně i skupinově, a to v běžných hodinách, během projektových dní, doučování či školních kroužků. Na konci týdne či jiného období může proběhnout společná reflexe, kdy se žáci zamyslí nad svým přístupem, výsledky a navrhnou případná zlepšení.