Vánoční poukazy představují drobný motivační a podpůrný nástroj, který lze využít v období adventu i po celý školní rok. Jsou zaměřeny na podporu pozitivní třídní atmosféry, posílení vztahů mezi učitelem a žáky, zvýšení motivace a umožnění drobných úlev či společných třídních aktivit. Materiál je vhodný pro žáky 1.–5. ročníku ZŠ; lze jej však flexibilně přizpůsobit dle úrovně třídy.
Cíl materiálu:
Cílem poukazů je nabídnout žákům možnost zažít školní den jinak – hravěji, uvolněněji nebo partnersky. Nejde o odměny za výkon, ale o způsob, jak podpořit spolupráci, sebedůvěru a pocit bezpečí ve třídě. Poukazy mohou navíc sloužit jako prvek třídního rituálu nebo jako nástroj k budování pozitivního klimatu.
Možnosti využití:
Poukazy můžete dětem předat jednotlivě nebo jako soubor v rámci vánočního dárku. Lze je využívat průběžně během celého školního roku. Uplatnění každého poukazu probíhá vždy po domluvě učitele s dítětem, tak aby nenarušilo plán výuky a bylo pedagogicky smysluplné.
Organizace práce:
Doporučujeme si předem stanovit pravidla využívání poukazů – například počet poukazů na období, možnost uplatnění v dané hodině a domluvu, jak bude učitel evidovat jejich čerpání. Materiál umožňuje zapojení jednotlivce, dvojice nebo celé třídy, podle typu zvoleného poukazu.
Pedagogický přínos:
- zvyšuje motivaci žáků nenátlakovou formou
- posiluje pozitivní vztah žák–učitel
- rozvíjí odpovědnost při rozhodování (volba vhodného okamžiku pro uplatnění poukazu)
- nabízí drobné úlevy, které mohou pomoci při únavě, nejistotě či přetížení
- podporuje třídní soudržnost prostřednictvím společných aktivit
- vytváří bezpečné a přátelské klima, vhodné pro učení i vztahové vazby
Vazba na RVP ZV:
Materiál přispívá především k rozvoji klíčových kompetencí žáků:
- kompetence sociální a personální – rozvoj spolupráce, respektu a sebeřízení
- kompetence komunikativní – domluva s učitelem, vyjadřování potřeb
- kompetence k učení – uvědomění si vlastního pracovního tempa, volba vhodné úlevy
- kompetence občanské – ohleduplnost, přijetí pravidel, respekt k ostatním při společných aktivitách
Metodická doporučení:
Poukazy je vhodné používat s mírou, jako zpestření výuky a podporu vztahů. Nejsou určeny k nahrazování běžných pedagogických postupů, ale k jemnému doplnění atmosféry a individuality každého dítěte. Před využitím doporučujeme zvážit aktuální stav třídy a potřeby jednotlivých žáků.






