Soubor "SVATÝ MARTIN - soubor aktivit" obsahuje několik různých činností rozvíjejících vícero dovedností.
- Aktivita “TŘÍDĚNÍ PODLE BAREV + ŘAZENÍ DLE VELIKOSTI” (str. 2-11): Vystřihněte a zalaminujte 10 velkých kruhů s obrázky barevných podkov (str. 2-6) a 40 kruhů s obrázky barevných podkov různých velikostí. Děti třídí kruhové kartičky s obrázky podkov podle barvy - přiřazují k velkým kruhům (str. 2-6) menší kruhy (str. 7-11). Dále mohou kartičky využít k řazení dle velikosti - od největší k nejmenšímu a od nejmenšího k největšímu.
- Aktivita “POČÍTÁNÍ PODKOV”: Vystřihněte a zalaminujte 10 kruhových kartiček s čísly (str. 12-13). K těmto kruhovým kartičkám děti přiřazují správný počet různě barevných podkov (str. 2-11) - lze zadávat různá kritéria (např. ke kruhové kartičce s číslem 8 - 2 žluté podkovy, 4 modré podkovy a 2 zelené podkovy).
- DEMONSTRAČNÍ KARTIČKY s obrázky a popisky (str. 14-16) - 6 kartiček - lze využít jako demonstrační obrázky. Každá kartička má popisek - rozvoj čtěnářské pregramotnosti. Vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte.
- DEMONSTRAČNÍ KARTIČKY bez popisku (str. 17-20) - 8 kartiček - lze využít také jako demonstrační obrázky, kromě toho i jako pexeso (vytiskněte 2x), obrázky pro Kimovu hru, do různých pohybových her apod. Vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte.
- SKLÁDAČKY S ČÍSLY (str. 21-24) - Vystřihněte a zalaminujte 8 skládaček. Tyto skládačky poté rozstříhejte na jednotlivé dílky podle přerušované čáry. Děti skládají jednotlivé obrázky.
- Aktivita “SKLÁDÁNÍ SLOV” (str. 25-27) - Vystřihněte a zalaminujte 6 kartiček se slovy. Každou kartičku poté rozstříhejte podle přerušované čáry - získáte horní polovinu kartičky (slovo a obrázek) a spodní část (malé kartičky s písmeny). Děti skládají jednotlivá písmena tak, aby složené slovo bylo stejné jako na kartičce s obrázkem.
Jedná se o vzdělávací materiál pro MŠ a je plně v souladu s RVP PV.
Vzdělávací oblasti z RVP PV, které se k této aktivitě vztahují:
- Dítě a jeho tělo:
- dílčí vzdělávací cíle - rozvoj a užívání všech smyslů
- očekávané výstupy - vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
- Dítě a jeho psychika:
- podoblast "Jazyk a řeč":
- dílčí vzdělávací cíle - rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- očekávané výstupy - pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno, učit se nová slova a aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí), poznat některá písmena a číslice, popř. slova
- podoblast "Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace":
- dílčí vzdělávací cíle - osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla), vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
- očekávané výstupy - zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi), chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.), řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
- podoblast "Jazyk a řeč":
Aktivita rozvíjí následující kompetence dle RVP PV:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problému
- komunikativní kompetence