Tematický soubor "TŘI KRÁLOVÉ - soubor aktivit" obsahuje 8 různých činností zaměřených na rozvoj více dovedností.
Jedná se o vzdělávací materiál pro MŠ.
Vzdělávací oblasti z RVP PV, které se k této aktivitě vztahují:
- Dítě a jeho tělo:
- dílčí vzdělávací cíle - rozvoj a užívání všech smyslů
- očekávané výstupy - vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
- Dítě a jeho psychika:
- podoblast "Jazyk a řeč":
- dílčí vzdělávací cíle - rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- očekávané výstupy - pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno, učit se nová slova a aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí), poznat některá písmena a číslice, popř. slova
- podoblast "Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace":
- dílčí vzdělávací cíle - osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla), vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
- očekávané výstupy - zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi), chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.), řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
- podoblast "Jazyk a řeč":
Aktivita rozvíjí následující kompetence dle RVP PV:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problému
- komunikativní kompetence
V souboru naleznete tyto aktivity:
SKLÁDAČKY S ČÍSLY (str. 2-6): Vystřihněte, pro delší výdrž zalaminujte a podle přerušované čáry rozstříhejte všech 10 skládaček. Děti skládají jednotlivé dílky skládaček k sobě.
HLEDÁNÍ PÍSMEN (str. 7-12): Stránky můžete využít jako pracovní listy nebo listy pro delší výdrž zalaminovat a používat opakovaně (spolu se smazatelným fixem). Děti mezi písmenky hledají a kroužkují všechna písmena, která obsahuje slovo v horní části listu (str. 7-9) a počáteční písmena slova v horní části listu (str. 10-12).
BEE-BOT / BLUE-BOT KARTIČKY (str. 13-22): Jednotlivé kartičky vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte. Kartičky jsou kompatibilní s průhlednou podložkou s kapsami pro práci s robotickými hračkami Bee-Bot / Blue-Bot. Děti programují robota tak, aby došel od jednoho obrázku ke druhému. Lze vytisknout 2x a hledat vždy stejné kartičky. Kartičky obsahují popisky - vhodné k rozvoji čtenářské pregramotnosti.
KOLÍČKOVÁNÍ - POČÍTÁNÍ (str. 23-30): Vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte kartičky. Děti spočítají prvky na kartičce a připnou kolíček na políčko se správným číslem / obrázkem hrací kostky.
HLEDÁNÍ STÍNŮ - SKLÁDAČKY (str. 31-35): Vystrihněte, pro delší výdrž zalaminujte a podle přerušované čáry kartičky rozstřihněte na 2 poloviny jednotlivé kartičky. Děti k sobě skládají kartičky, které k sobě patří (obrázek a jeho stín).
SKLÁDÁNÍ SLOV (str. 36-39): Vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte všech 6 kartiček s obrázky a slovy (str. 36). Vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte všech 48 písmen s obrázkem koruny (str. 37-39). Děti si vyberou kartičku se slovem a obrázkem a podle této předlohy skládají z kartiček s písmeny slova.
TŘÍKRÁLOVÉ KORUNY - BARVY A TVARY (str. 40-55): Pro delší výdrž zalaminujte listy s obrázky korun a geometrických tvarů (str. 40-51). Vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte geometrické tvary (str. 51-55). Děti přikládají na listy s obrázky korun správné geometrické tvary. Využít lze karty s obrysy geometrických tvarů nebo karty s obrázky geometrických tvarů konkrétních barev - děti tak mohou přikládat barvy tvarů dle fantazie i podle zadání konkrétní barvy.
ŘAZENÍ DLE VELIKOSTI (str. 56-61): Vystřihněte a pro delší výdrž zalaminujte jednotlivé kartičky - 6 sad po 5 kartičkách. Děti řadí obrázky podle velikosti - od nejmenšího k největšímu nebo opačně.