Třídní pravidla jsou základem funkčního kolektivu a pomáhají dětem pochopit, co je ve třídě důležité a díky čemuž se jim bude lépe učit. Nejúčinnější přístup je ten, kdy děti nejsou jen pasivními příjemci pravidel, ale aktivně se podílejí na jejich tvorbě.
1) Začněte tím, že si budete s dětmi společně povídat o tom, proč jsou pravidla důležitá. Co nám pomáhá cítit se ve třídě dobře? Co potřebujeme pro to, aby se nám spolu hezky pracovalo?
2) Poté přenechte iniciativu dětem, ať samy přemýšlejí a navrhují pravidla, která považují za důležitá. Učitel je moderátor a zapisuje všechny nápady na tabuli nebo na velký papír.
3) Společně vybíráme pravidla, která jsou nejdůležitější, a formulujeme je jednoduše a pozitivně. Například místo „Nekřičíme ve třídě“ raději „Mluvíme klidným hlasem“. Je vhodné vybrat max. 6 pravidel.
4) Děti si pravidla přepíší do připravených prázdných šablon.
5) Každý žák přidá svůj podpis nebo otisk ruky jako souhlas s pravidly.
6) Hotová pravidla vystavíme na viditelné místo ve třídě, aby ho měli všichni na očích.
V případě potřeby mě prosím kontaktujte na e-mail [email protected].