Materiál je určen pro žáky 2. stupeň ZŠ.
Materiál obsahuje i černobílou verzi.
Obsahuje:
- úkoly pro 8 stanovišť (český jazyk, anglický jazyk, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, tělesná výchova, matematika/logika)
- úvodní příběh – dopis od Ježíška
- kartičky, pracovní listy a dílky vánoční hvězdy
- „Strom přání“ – společné závěrečné tvoření
Základní příběh
Vánoční kouzlo je v ohrožení!
Magická vánoční hvězda, která dodává Vánocům světlo, radost a zimní pohodu, se náhle rozprskla na mnoho kousků.
Ježíšek prosí o pomoc všechny děti – bez hvězdy by se kouzlo Vánoc po celém světě vytratilo.
Úlomky hvězdy se rozletěly po světě… a také po celé škole!
Úkolem žáků je projít stanoviště, vyřešit úkoly z různých oblastí a získat zpět jednotlivé dílky hvězdy.
Teprve když složí hvězdu celou, může se kouzlo vrátit a Vánoce budou zachráněny.
Cíl hry:
- Žáci pracují ve skupinách po 3–4.
- Na každém stanovišti řeší úkoly, hádanky nebo aktivity spojené s vánočními zvyky, vědou, jazykem nebo pohybem.
- Za splněný úkol získají jeden dílek vánoční hvězdy.
- Po sesbírání všech dílků hvězdy poskládají celou hvězdu a otevře se jim závěrečná výzva – tvorba vlastní vánoční ozdoby, která bude součástí společného „Stromu přání“.
Jak hru použít:
- Rozdělte žáky do skupin (3–4 osoby). Každá skupina obdrží dopis od Ježíška, který je uvede do příběhu.
- Skupiny postupně procházejí stanoviště a řeší úkoly.
- Po splnění úkolu získají jeden dílek hvězdy.
- Po získání všech dílků hvězdy ji složí a odhalí poslední úkol.
- Na závěr každá skupina vyrobí vlastní vánoční ozdobu a umístí ji na společný Strom přání.
Co s materiálem dělat:
- Vytiskněte si všechny materiály podle počtu skupin – úkoly, dílky hvězdy, texty a instrukce.
- Žáci pracují převážně samostatně – učitel dohlíží, poskytuje nápovědy jen v nutných situacích a sleduje spolupráci.
- Na každé stanoviště umístěte nadpis stanoviště se stručným popisem úkolu.
- Po skončení je vhodné provést krátkou reflexi:
- Co nového se žáci dozvěděli?
- Co pro ně bylo nejtěžší?
- Co je nejvíce bavilo?
- Jak se jim spolupracovalo ve skupině?
Co si žáci procvičí:
- čtení s porozuměním
- kulturní a historický přehled (Vánoce v Česku i ve světě)
- vědecké pozorování (fyzika, přírodopis)
- logické a matematické myšlení
- týmovou práci a komunikaci
- tvořivost a estetické vnímání (závěrečná ozdoba)













