Tento materiál je určen pro zápis dětí do 1. třídy a obsahuje úkoly zaměřené na rozvoj předškolních dovedností. Úlohy jsou hravé a tematicky propojené s motivem včel. Úkoly, které v souboru najdete, nemusíte použít všechny. Je pouze na vás, které si vyberete. Úkoly lze také rozdělit, kdy některé aktivity využijete pro samotnou práci učitele/žáka a další úkoly budou na chodbě a předškoláci si je budou moci vyzkoušet se svými rodiči/ se staršími žáky po příchodu do školy. Úkoly jsou hravé a z dětí opadne strach z toho, co na ně při zápisu čeká.
Jak pracovat s jednotlivými úkoly
Poznej geometrické tvary a barvy
• Učitel před dítě položí obrázky různých geometrických tvarů a barev.
• Úkol: Dítě pojmenuje tvar a barvu. Přiřadí geometrický tvar k obrázkům. Může tvary seřadit podle velikosti.
• Učitel může dítě požádat, aby ukázalo konkrétní tvar/barvu.
Prostorová orientace – Najdi včelku
• Učitel ukáže obrázky s včelkou umístěnou na různých místech vůči úlu.
• Úkol: Dítě slovně určí polohu včelky (za úlem, před úlem, vedle úlu apod.).
• Lze také vytisknout úl a včelku. Dítě umístí včelku podle pokynů učitele.
Přiřaď obrázek ke svému stínu
• Dítě dostane sadu obrázků a kartu, na které budou stíny daných obrázků.
• Úkol: Najít správnou dvojici a kartičku položit na správný stín.
Grafomotorika – Včelka letí ke kytičce
• Dítě dostane kartičky s různými typy čar vedoucími ke kytičce.
• Úkol: Dokončit cestu včelky tužkou/ smazatelným fixem po čáře.
Řazení podle velikosti
• Dítě dostane obrázky v různých velikostech.
• Úkol: Seřadit obrázky od nejmenšího po největší.
Urči, kde je více/méně prvků
• Dítě dostane kartu rozdělenou na dvě poloviny. Na každé polovině je různý počet prvků.
• Úkol: Určit, kde je více/méně prvků.
Vytleskej slovo na slabiky a přiřaď bambulky
• Dítě dostane kartičku s obrázkem, který za pomoci učitele pojmenuje.
• Úkol: Dítě slovo vytleská na slabiky a na kolečka umístí odpovídající počet bambulek. Kytičky vytleskáme podle barev květu.
Najdi obrázek, který se v řadě liší
• Dítě dostane řadu obrázků, kde jeden nepatří mezi ostatní.
• Úkol: Najít odlišný obrázek a vysvětlit proč. Lišící se obrázek děti mohou označit kolíčkem/ bambulkou.
Přiřaď stejné počty
• Učitel ukáže dvě sady obrázků s různými počty prvků.(Vybírat můžete ze dvou velikostí kartiček.)
• Úkol: Dítě spojí obrázek s kartičkou, na které je stejný počet prvků. Těžší varianta – dítě přiřadí číslici.
Dokonči řadu podle logiky
• Dítě dostane řadu obrázků s logickým vzorem
• Úkol: Určit, který obrázek patří na konec řady.