DEN ZEMĚ – Interaktivní 3D model Zeměkoule s bonusem QR kódů skrývajících videa k tématu
PROJEKTOVÝ DEN
Milé kolegyně a kolegové,
tento materiál jsem připravila jako tvořivý a zároveň výukově hodnotný projekt pro žáky 3.–5. ročníku. Propojuje prvouku, přírodovědu, čtení s porozuměním, environmentální výchovu a výtvarnou činnost. Je ideální pro projektový den věnovaný Dni Země, ale lze ho využít i během školního roku v tematických blocích o ekologii, přírodě a ochraně životního prostředí.
Každý žák si během práce sestavuje svou vlastní zeměkouli z osmi tematických kruhových listů. Každý list představuje jedno konkrétní ekologické téma. Děti jednotlivé kruhy vypracují, přeloží napůl a slepí je k sobě vždy po polovinách. Výsledkem je prostorový 3D model Země, který se dá rozložit a znovu prohlížet jako kniha – každá „stránka“ představuje jedno téma.
Na každém rozevřeném kruhu mají děti k dispozici zpracované informace – výstižný a srozumitelný text, shrnutí základních poznatků, zajímavosti a mapy. Děti nemusí nic opisovat ani dopisovat, takže se mohou plně věnovat diskuzi, přemýšlení a společné práci. Materiál je navržen tak, aby podporoval mluvní dovednosti, vnímání souvislostí a kritické myšlení.
Velkým bonusem jsou výuková videa, která jsou ke každému tématu dostupná prostřednictvím QR kódů. Každý kruh obsahuje vlastní QR kód, který děti mohou kdykoliv naskenovat a přehrát si tematické mnou vytvořené video. Tím si své poznatky nejen upevní, ale mají možnost se k tématům opakovaně vracet. Videa jsou součástí hotového výrobku – interaktivní Zeměkoule tedy slouží jako informační i vzdělávací pomůcka.
Soubor obsahuje tato témata:
- nebezpečný odpad zamořuje planetu
- ochrana vody
- Stromy, pralesy a zeleň – zelené plíce planety - ovzduší
- Zvířata v ohrožení
- obnovitelné zdroje
- Co mohu udělat já pro Zemi
- Země mýma očima
Cílem materiálu je vést děti k hlubšímu pochopení ekologických souvislostí, odpovědnému vztahu k přírodě a hledání konkrétních cest, jak mohou samy přispět k ochraně planety. Forma práce podporuje činnostní učení, tvořivost a paměťové uchování poznatků. Materiál je vhodný pro samostatnou práci, skupinové aktivity i společné diskuse.
Materiál jsem vytvořila jako čerstvý, takže Vám nyní nemohu nabídnout fotografie a videa z realizace, ale brzy je vložím. :-)
Pracovala jsem několik hodin na přípravě nejen pracovních listů, ale hlavně videí. Proto moc děkuji za Váš případný zájem a věřím, že mým i Vašim dětem ve třídě se to bude líbit.
Podívejte se také na mé další materiály, kterých mám už několik stovek a mají u Vás, pedagogů, velký úspěch, což mi dělá radost a dává mi to pozitivní energii k vymýšlení dalších.
Děkuji
Mgr. Libuška Sudová - PRIMAÚČA