Tvoř, hádej, uč se! Originální projekt na 4 hodiny, který propojí zeměpis, výtvarku a čtení s porozuměním. Žáci tvoří hádanky o asijských státech, hádají výtvory spolužáků a u toho se (ne)vědomě učí regiony Asie. Stačí vytisknout a začít.
Pro koho je materiál určen?
Materiál je určen pro 7. ročníky ZŠ do hodin zeměpisu, konkrétně při výuce regionální geografie Asie. Vhodný je pro běžnou výuku i jako projektová práce nebo mezipředmětové propojení se výtvarnou výchovou. Aktivita rozvíjí čtení s porozuměním, práci s informacemi, kreativitu i pozorovací dovednosti. Je ideální pro samostatnou práci žáků, ale funguje i při skupinové spolupráci.
Cíl a přínos materiálu:
Cílem je, aby si žáci aktivní a zábavnou formou osvojili základní informace o státech Asie – hlavní města, přírodní a kulturní znaky, jídla, oděvy, písmo, tradice a zvířata. Materiál podporuje zážitkové učení, tvořivé myšlení, a zároveň opakuje důležité učivo formou výstavy, poznávačky a diskuze.
Součástí materiálu je:
- 26 textů o asijských státech
- zadání pro žáky
- pracovní list s tabulkou pro výstavu a poznávačku
- kompletní metodika pro učitele
Jak s materiálem pracovat?
Hodina 1–2: Tvorba výkresů
– Žáci si vylosují stát a obdrží krátký text.
– Pracují samostatně, vyhledávají si doplňující informace a tvoří výkres na formát A4, který má za cíl představit stát bez jeho názvu.
– Obrázek musí obsahovat hlavní město, může obsahovat typická jídla, přírodu, jazyk, památky, oblečení, obrys státu, vlajku (bez nápisu) atd.
– Na zadní stranu napíší pouze číslo a název státu.
Hodina 3: Výstava a poznávačka
– Výkresy se rozloží nebo vyvěsí.
– Žáci se pohybují po třídě, zapisují své tipy do pracovní tabulky a snaží se podle výtvarných znaků uhodnout, o jakou zemi se jedná.
– Vyplňují také sloupec s hlavním městem a tím, co jim pomohlo.
Hodina 4: Kontrola a diskuze
– Postupná kontrola všech výkresů podle čísel.
– Společné odhalování správných států.
– Reflexe – co bylo nápadité, co si žáci zapamatovali, co je překvapilo.