Tento materiál je určen pro žáky 4.–6. třídy ZŠ, ale lze jej přizpůsobit i mladším dětem.
Materiál slouží jako interaktivní stezka nebo stanoviště nebo projektový den, kde se žáci hravou formou dozvědí více o samotné akci Noc s Andersenem, o životě Hanse Christiana Andersena a o jeho známých pohádkách. Může být využit nejen jako samostatná akce, a
Lze jej realizovat ve třídě, ve škole nebo venku.
Organizace aktivity a co obsahuje:
- Žáci postupují ve dvojicích nebo malých skupinách, ale materiál lze přizpůsobit i pro jednotlivce.
- Stanoviště nejsou očíslovaná, nejsou na sobě závislá – lze je libovolně vynechat či přizpůsobit.
- Doporučený čas na jedno stanoviště je 10–15 minut (dle věku žáků).
- Materiál obsahuje pracovní listy v různých variantách a velikostech, které mohou být využity k zapisování řešení dětí u jednotlivých stanovišť. Některá stanoviště mají připravený svůj vlastní pracovní list k vyplnění, jiná lze plnit také ústně nebo kresbou.
- Materiál obsahuje dvě varianty diplomů za absolvování akce.
POPIS AKTIVIT V MATERIÁLU:
Úvodní aktivita:
Na začátku si každá skupina nebo jednotlivec vylosuje postavu z Andersenových pohádek (např. Sněhová královna, Císař, Ošklivé káčátko...). Tato postava je bude provázet celou stezkou a budou také v jednom ze stanovišť psát za tuto postavu vzkaz Andersenovi.
Popis stanovišť:
Každé pohádkové stanoviště obsahuje stručné shrnutí dané pohádky, aby se žáci mohli lépe orientovat.
- Noc s Andersenem – Zašifrovaný text o této mezinárodní akci. Úkolem je rozluštit text a odpovědět na otázky k textu.
- Život H. Ch. Andersena – Důležité roky z jeho života a jejich popisy. Žáci je musí správně přiřadit k sobě.
- Malá mořská víla – Žáci se rozhodují mezi dvěma důležitými volbami (láska vs. krása a moc) a své rozhodnutí zdůvodňují.
- Sněhová královna – Věty o této pohádce jsou rozbité na jednotlivá slova. Úkolem je sestavit věty správně.
- Ošklivé káčátko – Zaměřeno na sílu slov. Negativní slovní výrazy je třeba změnit na pozitivní a použít je ve větách.
- Císařovy nové šaty – Žáci se rozhodují v situacích inspirovaných pohádkou: Říkat pravdu a své názory, nebo mlčet a přidat se k ostatním? Svá rozhodnutí musí zdůvodnit.
- Děvčátko se sirkami – Z nabízených šesti hmotných i nehmotných přání (např. domov, rodina, peníze...) mohou žáci vybrat pouze tři. Musí se rozhodnout, která jsou pro děvčátko nejdůležitější.
- Pošta pro pana Andersena – Žáci jako postava, kterou si vylosovali na začátku, píší vzkaz Andersenovi k jeho narozeninám. Mohou mu poděkovat, zeptat se ho na cokoliv nebo navrhnout jiný konec pohádky.
Díky variabilitě materiálu si mohou učitelé či organizátoři stanoviště přizpůsobit dle potřeb své skupiny.