Milé paní učitelky, vytvořila jsem pro Vás neobvyklou aktivitu - soubor krátkých jednoduchých pohádek zaměřených na předčtenářskou gramotnost.📖🧚 Soubor má 20 stran.
SOUBOR OBSAHUJE ČTYŘI KRÁTKÉ POHÁDKY:📚
- O statečné Karkulce
- O smutném drakovi
- Jak Honza s čertem rozveselili princeznu
- Jak si zvířátka hrála na schovávanou
Ke každé pohádce jsou barevně rozlišené kartičky:
- O statečné Karkulce - modrá
- O smutném drakovi - oranžová
- Jak Honza s čertem rozveselili princeznu - zelená
- Jak si zvířátka hrála na schovávanou - fialová
Můžete s kartičkami pracovat individuálně s každým dítětem nebo hromadně, že děti dostanou každý svou sadu kartiček k dané pohádce. Pokud budete kartičky tisknout pro každé dítě, přiložila jsem ty stejné karty, ale bez barevného pozadí, aby bylo možné kartičky vytisknout i černobíle.
Při poslechu pohádky a následném skládání obrázků postav podle dějové linie si děti procvičují celou řadu důležitých oblastí a dovedností. Tato aktivita je komplexní a přispívá k jejich rozvoji v mnoha směrech.
- Kognitivní dovednosti
- Sekvenční myšlení: Jedna z klíčových dovedností. Děti se učí rozpoznávat a chápat chronologické pořadí událostí, což je základ pro logické uvažování a řešení problémů.
- Procvičování paměti, jak krátkodobé, tak dlouhodobé. Děti si musí zapamatovat děj, postavy a jejich akce, aby je dokázaly správně seřadit.
- Pozornost a soustředění, které aktivita vyžaduje udržení pozornosti po celou dobu vyprávění a následného skládání obrázků. Děti se učí selektovat důležité informace z příběhu.
- Prostorová orientace - skládáním obrázků vedle sebe si děti procvičují prostorové vnímání a schopnost uspořádat předměty v prostoru.
2. Jazykové a předčtenářské dovednosti
- Porozumění a poslech: Děti se učí aktivně poslouchat, porozumět obsahu příběhu a sledovat dějovou linku. Musí pochopit vztahy mezi postavami a událostmi.
- Rozvoj slovní zásoby: Pohádky často obsahují nová slova a výrazy, které děti vstřebávají a rozšiřují si tak svou pasivní i aktivní slovní zásobu.
- Narativní struktura: Děti si nevědomky osvojují základní strukturu vyprávění – začátek, prostředek a konec příběhu, což je důležité pro jejich budoucí čtenářské a psací dovednosti.
- Předčtenářská gramotnost: I když přímo nečtou, tato aktivita posiluje jejich chápání, že příběhy mají posloupnost a že obrázky (nebo později písmena) reprezentují děj. Učení skládání příběhu zleva doprava - směr čtení i psaní.
3. Emoční a sociální dovednosti
- Trpělivost: Děti se učí být trpělivé a vyčkat na správný moment pro umístění obrázku nebo na dokončení příběhu.
- Sebevědomí: Úspěšné dokončení úkolu, správné poskládání obrázků, posiluje jejich sebevědomí a pocit kompetence.
- Empatie (nepřímá): Prožíváním příběhů s postavami si děti rozvíjejí empatii a schopnost vcítit se do pocitů druhých.