Pomocí těchto kartiček a pracovních listů s běhačkami ve 3. ročníku vyvodíte a ve 4. a 5. ročníku si připomenete mluvnické kategorie podstatných jmen. Ve 2. ročníku uvedete žáky do učiva o podstatných jménech.
Více o materiálu
Materiál obsahuje:
- kartičky s názvy mluvnických kategorií a pádovými otázkami
- 72 KARTY S PODSTATNÝMI JMÉNY S OBRÁZKY K TŘÍDĚNÍ NA TABULI NEBO NA KOBERCI
- ČÍLO JEDNOTNÉ I MNOŽNÉ, RŮZNÉ RODY A ŽIVOTNOST, NÁZVY OSOB, ZVÍŘAT, VĚCÍ, VLASTNOSTÍ A DĚJŮ
- KARTIČKY SE SLOVY K TŘÍDĚNÍ NA TABULI A PRO BĚHACÍ AKTIVITY
- U VŠECH LISTŮ MOŽNOST OBOUSTRANNÉHO TISKU PRO NÁPOVĚDU PÁDOVÝCH OTÁZEK
- 4 běhačky + prázdné karty pro možnost vepsání dalších Vašich vlastních příkladů
- 1 doplňovačka + 1 list doplňovačky k doplnění Vámi vybraných slov podle vzoru v původní doplňovačce.
- řešení pracovních listů
Práce s materiálem:
- kartičky doporučuji zalaminovat a opatřit magnetickou páskou pro práci na magnetické tabuli. Případně pracujte na koberci.
- Ve 2. ročníku pouze řaďte do skupin OSOBY, ZVÍŘATA, VĚCI, VLASTNOSTI A DĚJE + využijte karty s nápovědami TEN, TA, TO ... použijte jen část kartiček, některé se špatně k těmto skupinám přiřazují.
- 3. ROČNÍK + OPAKOVÁNÍ 4. a 5. - na tabuli pomocí třídění kartiček do jednotlivých skupin vyvodíte mluvnické kategorie. Začněte přiřazováním žlutých kartiček k rodům. Pak nahoru přidejte zelené kartičky s ČÍSLY, PŘIDEJTE NÁPOVĚDU (TI,TY, TA .. ) a zkuste vše ještě seřadit podle nich. Karty s množných číslem mají zezadu nápovědu jednotného čísla, aby se daly lépe přiřadit i k rodům
- přidejte ŽIVOSTNOST u mužského rodu ve 4. ročníku
jindy můžete rozdat dětem žluté kartičky a dát na tabuli nápis například ŽENSKÝ ROD a všichni, kteří mají takovou kartičku, půjdou a dají ji na tabuli. Pokračujete třeba kartou JEDNOTNÉ ČÍSLO atd.
- VYVOZENÍ PÁDŮ - MODRÉ kartičky se slovy bez obrázků přiřazujete k pádům (můžete je vytisknout oboustranně - šedé kartičky, kdy zde mají žáci nápovědu pádových otázek). Tyto kartičky využijete je i k běhačkám popsaným níže.
- jistě ale vymyslíte ještě mnoho dalších způsobů využití v různých ročnících
- karty s názvy a pádové otázky Vám také mohou sloužit na tabuli jako přehled učiva
- běhačka 1- rozmístěte pár modrých kartiček se slovy po třídě (nebo venku) a nechejte z nich děti postupně zvolit tři z nich, které přepíší do zápisového listu přesně v tom tvaru, ve kterém je na kartičce, vymyslí k němu větu, vždy podtrhnou podstatné jméno a určí mluvnické kategorie (rod, číslo a pád). Součástí materiálu je ukázka možného řešení.
- běhačka 2 - 4 - rozmístíte po třídě co nejvíce modrých kartiček se slovy (podstatná jména jsou červeně zvýrazněna). Děti pak chodí po třídě a doplňují zápisové listy dle zadání. Například: Najdi a napiš podstatná jména v ženském rodu atd. Můžete využít ve 4 hodinách jako rozcvičku, ale máte hodně slov na výběr, takže možná využijete i častěji. 🙂 Navíc si můžete na prázdné kartičky napsat mazacím fixem svá další podstatná jména dle libosti. :)
- doplňovačka - žáci doplní všechny chybějící tvary podstatných jmen ve všech pádech a obou číslech.
- volný list k doplňovačce - ten si můžete kdykoliv vytisknout, napsat ručně své tvary podstatných jmen dle libosti a pak namnožit pro žáky. Mohou pracovat ve skupinách i jednotlivě.