Podstatná jména - vyvození mluvnických kategorií

Ročník:
Počet stran:
49
Velikost: 10.74 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
24. 4. 2025
Sdílet:

 

Pomocí těchto kartiček a pracovních listů s běhačkami ve 3. ročníku vyvodíte a ve 4. a 5. ročníku si připomenete mluvnické kategorie podstatných jmen. Ve 2. ročníku uvedete žáky do učiva o podstatných jménech.

Více o materiálu

Materiál obsahuje:

  • kartičky s názvy mluvnických kategorií a pádovými otázkami
  • 72 KARTY S PODSTATNÝMI JMÉNY S OBRÁZKY K TŘÍDĚNÍ NA TABULI NEBO NA KOBERCI
  • ČÍLO JEDNOTNÉ I MNOŽNÉ, RŮZNÉ RODY A ŽIVOTNOST, NÁZVY OSOB, ZVÍŘAT, VĚCÍ, VLASTNOSTÍ A DĚJŮ
  • KARTIČKY SE SLOVY K TŘÍDĚNÍ NA TABULI A PRO BĚHACÍ AKTIVITY
  • U VŠECH LISTŮ MOŽNOST OBOUSTRANNÉHO TISKU PRO NÁPOVĚDU PÁDOVÝCH OTÁZEK
  • 4 běhačky + prázdné karty pro možnost vepsání dalších Vašich vlastních příkladů
  • 1 doplňovačka + 1 list doplňovačky k doplnění Vámi vybraných slov podle vzoru v původní doplňovačce.
  • řešení pracovních listů

 

Práce s materiálem:

  • kartičky doporučuji zalaminovat a opatřit magnetickou páskou pro práci na magnetické tabuli. Případně pracujte na koberci.
  • Ve 2. ročníku pouze řaďte do skupin OSOBY, ZVÍŘATA, VĚCI, VLASTNOSTI A DĚJE + využijte karty s nápovědami TEN, TA, TO ... použijte jen část kartiček, některé se špatně k těmto skupinám přiřazují.
  • 3. ROČNÍK + OPAKOVÁNÍ 4. a 5. - na tabuli pomocí třídění kartiček do jednotlivých skupin vyvodíte mluvnické kategorie. Začněte přiřazováním žlutých kartiček k rodům. Pak nahoru přidejte zelené kartičky s ČÍSLY, PŘIDEJTE NÁPOVĚDU (TI,TY, TA .. ) a zkuste vše ještě seřadit podle nich. Karty s množných číslem mají zezadu nápovědu jednotného čísla, aby se daly lépe přiřadit i k rodům
  • přidejte ŽIVOSTNOST u mužského rodu ve 4. ročníku
  • jindy můžete rozdat dětem žluté kartičky a dát na tabuli nápis například ŽENSKÝ ROD a všichni, kteří mají takovou kartičku, půjdou a dají ji na tabuli. Pokračujete třeba kartou JEDNOTNÉ ČÍSLO atd.

     

  • VYVOZENÍ PÁDŮ - MODRÉ kartičky se slovy bez obrázků přiřazujete k pádům (můžete je vytisknout oboustranně - šedé kartičky, kdy zde mají žáci nápovědu pádových otázek). Tyto kartičky využijete je i k běhačkám popsaným níže.
  • jistě ale vymyslíte ještě mnoho dalších způsobů využití v různých ročnících

 

  • karty s názvy a pádové otázky Vám také mohou sloužit na tabuli jako přehled učiva

 

  • běhačka 1- rozmístěte pár modrých kartiček se slovy po třídě (nebo venku) a nechejte z nich děti postupně zvolit tři z nich, které přepíší do zápisového listu přesně v tom tvaru, ve kterém je na kartičce, vymyslí k němu větu, vždy podtrhnou podstatné jméno a určí mluvnické kategorie (rod, číslo a pád). Součástí materiálu je ukázka možného řešení.
  • běhačka 2 - 4 - rozmístíte po třídě co nejvíce modrých kartiček se slovy (podstatná jména jsou červeně zvýrazněna). Děti pak chodí po třídě a doplňují zápisové listy dle zadání. Například: Najdi a napiš podstatná jména v ženském rodu atd. Můžete využít ve 4 hodinách jako rozcvičku, ale máte hodně slov na výběr, takže možná využijete i častěji. 🙂 Navíc si můžete na prázdné kartičky napsat mazacím fixem svá další podstatná jména dle libosti. :)
  • doplňovačka - žáci doplní všechny chybějící tvary podstatných jmen ve všech pádech a obou číslech.
  • volný list k doplňovačce - ten si můžete kdykoliv vytisknout, napsat ručně své tvary podstatných jmen dle libosti a pak namnožit pro žáky. Mohou pracovat ve skupinách i jednotlivě.

Další produkty od autora Kateřina Ivaškovičová

801393
Český jazyk
1., ZŠ – 1. STUPEŇ
Běhací diktát
PDF Soubor je určen především k vyvození dvojhlásek v 1. ročníku. Obsahuje 42 kartiček s obrázky + 42 slov k přiřazování
80.00 Kč
865327
Matematika
2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ
Domino
S pomocí DOMINA a hry JÁ MÁ, KDO MÁ? procvičíte ve 2. ročníku násobilku 3 a 4 zábavnou formou. Celkem 4 hry (2x domino a
30.00 Kč
829928
Český jazyk - čtení
1., 2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ
Běhací diktát
V 1. a 2. ročníku ZŠ vám tento soubor aktivit pomůže s vyvozením čtení a psaní skupin s “ě” . Demonstrační obrázky jsou
90.00 Kč
820660
Matematika
2., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Další aktivita pro práci se stovkovou tabulkou. Poslouží k upevnění orientace v číselné řadě do 100, rozvíjí
40.00 Kč
Podstatná jména - vyvození mluvnických kategorií Podstatná jména - vyvození mluvnických kategorií
 Pomocí těchto kartiček a pracovních listů s běhačkami ve 3. ročníku vyvodíte a ve 4. a 5. ročníku si připomenete mluvnické kategorie podstatných jmen. Ve 2. ročníku uvedete žáky do učiva o podstatných jménech.Více o materiáluMateriál obsahuje:kartičky s názvy mluvnických kategorií a pádovými otázkami72 KARTY S PODSTATNÝMI JMÉNY S OBRÁZKY K TŘÍDĚNÍ NA TABULI NEBO NA KOBERCIČÍLO JEDNOTNÉ I MNOŽNÉ, RŮZNÉ RODY A ŽIVOTNOST, NÁZVY OSOB, ZVÍŘAT, VĚCÍ, VLASTNOSTÍ A DĚJŮKARTIČKY SE SLOVY K TŘÍDĚNÍ NA TABULI A PRO BĚHACÍ AKTIVITYU VŠECH LISTŮ MOŽNOST OBOUSTRANNÉHO TISKU PRO NÁPOVĚDU PÁDOVÝCH OTÁZEK4 běhačky + prázdné karty pro možnost vepsání dalších Vašich vlastních příkladů1 doplňovačka + 1 list doplňovačky k doplnění Vámi vybraných slov podle vzoru v původní doplňovačce.řešení pracovních listů Práce s materiálem:kartičky doporučuji zalaminovat a opatřit magnetickou páskou pro práci na magnetické tabuli. Případně pracujte na koberci.Ve 2. ročníku pouze řaďte do skupin OSOBY, ZVÍŘATA, VĚCI, VLASTNOSTI A DĚJE + využijte karty s nápovědami TEN, TA, TO ... použijte jen část kartiček, některé se špatně k těmto skupinám přiřazují.3. ROČNÍK + OPAKOVÁNÍ 4. a 5. - na tabuli pomocí třídění kartiček do jednotlivých skupin vyvodíte mluvnické kategorie. Začněte přiřazováním žlutých kartiček k rodům. Pak nahoru přidejte zelené kartičky s ČÍSLY, PŘIDEJTE NÁPOVĚDU (TI,TY, TA .. ) a zkuste vše ještě seřadit podle nich. Karty s množných číslem mají zezadu nápovědu jednotného čísla, aby se daly lépe přiřadit i k rodůmpřidejte ŽIVOSTNOST u mužského rodu ve 4. ročníkujindy můžete rozdat dětem žluté kartičky a dát na tabuli nápis například ŽENSKÝ ROD a všichni, kteří mají takovou kartičku, půjdou a dají ji na tabuli. Pokračujete třeba kartou JEDNOTNÉ ČÍSLO atd. VYVOZENÍ PÁDŮ - MODRÉ kartičky se slovy bez obrázků přiřazujete k pádům (můžete je vytisknout oboustranně - šedé kartičky, kdy zde mají žáci nápovědu pádových otázek). Tyto kartičky využijete je i k běhačkám popsaným níže.jistě ale vymyslíte ještě mnoho dalších způsobů využití v různých ročnících karty s názvy a pádové otázky Vám také mohou sloužit na tabuli jako přehled učiva běhačka 1- rozmístěte pár modrých kartiček se slovy po třídě (nebo venku) a nechejte z nich děti postupně zvolit tři z nich, které přepíší do zápisového listu přesně v tom tvaru, ve kterém je na kartičce, vymyslí k němu větu, vždy podtrhnou podstatné jméno a určí mluvnické kategorie (rod, číslo a pád). Součástí materiálu je ukázka možného řešení.běhačka 2 - 4 - rozmístíte po třídě co nejvíce modrých kartiček se slovy (podstatná jména jsou červeně zvýrazněna). Děti pak chodí po třídě a doplňují zápisové listy dle zadání. Například: Najdi a napiš podstatná jména v ženském rodu atd. Můžete využít ve 4 hodinách jako rozcvičku, ale máte hodně slov na výběr, takže možná využijete i častěji. 🙂 Navíc si můžete na prázdné kartičky napsat mazacím fixem svá další podstatná jména dle libosti. :)doplňovačka - žáci doplní všechny chybějící tvary podstatných jmen ve všech pádech a obou číslech.volný list k doplňovačce - ten si můžete kdykoliv vytisknout, napsat ručně své tvary podstatných jmen dle libosti a pak namnožit pro žáky. Mohou pracovat ve skupinách i jednotlivě.
UUCZ-864669
Český jazyk - gramatika>Běhací diktát>Pracovní listy>Přehled učiva>2.>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ
90.00