Materiál propojující výtvarnou výchovu, český jazyk a matematiku. Omalovánky v mandalovém stylu se zvířaty.
Použití samotné mandaly:
V dokumentu pojmenovaném Mandaly najdete osm obrázků zvířat zmíněných v názvu. Dokument je upravený tak, že na jedné straně A4 jsou dvě zvířata. Mandala na celý list A4 by byla příliš pracná na kreslení, proto je tisk přizpůsoben takto. Zároveň na listu najdete ořezovou značku, která vám pomůže obrázky rozstříhnout uprostřed.
Mandaly můžete použít jako materiál do výuky výtvarné výchovy, vymalování pomáhá s jemnou motorikou a může být použito k jejímu zdokonalení.
Propojení s vlastivědou:
Zároveň na poslední dvoustraně najdete lva a orla, které jsou zvoleny kvůli tomu, že tato zvířata máme na velkém českém znaku. Můžete ho dětem představit a nechat je vymalovat tato zvířata v podobném duchu, jak jsou na našem znaku (bílý-šedivý lev se zlatou korunou na červeném poli; červenobílá orlice se zlatým zobákem na modrém poli; černá orlice s červeným zobákem na žlutém poli).
Propojení s IT a vyhledáváním informací:
Zadejte žákům zvíře a řekněte jim, že o něm mají najít jednu, dvě zajímavé informace na internetu s použitím mobilního telefonu, nebo počítačů. Následně nechte žáky své zajímavosti přednést a nechte je hodnotit, která z těch informací je pro ně nejzajímavější. Toto můžete začlenit před, při, i po vykreslování – zároveň tuto aktivitu můžete kombinovat s dalšími.
Propojení s přírodopisem:
Nebo je nechte vyhledat zajímavé informace o tom, kde dané zvíře žije, co žere, v jakých filmech a seriálech se to zvíře vyskytlo, kolik váží, nebo jak rychle běhá, či létá. Další celkem zajímavá aktivita je nechat žáky přijít na to, jak dané zvíře zní. Štěkání, mňoukání, či vytí vlka dokáže udělat každý. Ale jak zní liška? Medvěd? To už bude oříšek.
Propojení s českým jazykem:
A jak by to mohli zapsat jako citoslovce v psaném textu? Jak by zapsali do knížky vytí vlka? K propojení s češtinou tu ale máme druhý dokument, nazývá se Mandala fráze, ve kterém najdete znovu osm stejných zvířat, ale při oboustranném tisku budete mít na druhé straně obrázku zajímavost a výčet frází, frazémů, citátů a přirovnání, které s dětmi můžete projít a vysvětlit je (oboustranný tisk otáčejte po delší straně). Znají děti „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde“ a co to znamená?
Propojení s cizím jazykem:
Můžete samozřejmě procvičovat i cizí jazyk. Nechte je najít, jak se v cizím jazyce řekne a napíše dané zvíře, ať o něm napíší krátký příběh, nebo pár vět. Mohou najít pár anglických přísloví jako „cunning as a fox“ nebo se alespoň naučit slovíčka jako čumák, tlama, srst, zobák, peří a další. V tomto je už ale řada na vás s představivostí a využitelností materiálu.
Propojení s matematikou:
V dokumentu také máte předpřipravený dokument v powerpointu pojmenovaný příklady. Tento dokument obsahuje příklady, jejichž výsledky vám poté řeknou, jakými barvami a odstíny mají žáci vybarvit jednotlivé části zvířat. Jakou barvu mají oči, nos, tváře, obličej, uši a podobně. Funguje je to tak, že u každého příkladu je přiřazená část obrázku, a výsledek příkladu odkazuje na barvu, kterou budou danou část vybarvovat. Takže žáci vypočítají příklad u nosu, vyjde např. 7. Poté najdou vpravo číslo sedm a přiřazenou barvu nebo barvy. Tou následně vybarví nos zvířete. Jakmile je u čísla více barev, žáci používají a vybarvují oběma barvami po částech (jako mozaiku), barvy střídají.
Dokument v powerpointu je zcela upravitelný, proto můžete upravit jak příklady, tak i barvy podle svého vlastního uvážení a podle obtížnosti příkladů, které s žáky děláte.






