Oznamovací, tázací, rozkazovací nebo přací? Procvičte druhy vět hravou formou. 80 vět s řešením, dvě varianty písma a různé možnosti využití – běhačka, psaní, počítání slov, čtení, ale třeba i nácvik intonace. Vhodné k laminaci.
Obsah materiálu
- 4 skupiny vět – oznamovací, tázací, rozkazovací a přací
- 80 vět (každá skupina obsahuje 20 vět)
- dvě varianty písma – tiskací a psací
- řešení pro snadnou kontrolu
Výukový charakter
Interaktivní materiál rozvíjí:
- Rozpoznávání druhů vět – děti třídí věty podle jejich typu
- Čtení s porozuměním – chápou význam a intonaci vět
- Gramatické povědomí – uvědomují si rozdíly mezi oznamovací, tázací, rozkazovací a přací větou
- Psaní – při přepisování vět procvičují pravopis
- Logické myšlení – uvádějí věty do souvislosti s jejich druhem
- Samostatnost i spolupráci – mohou pracovat individuálně, ve dvojici či ve skupině
- Pohybovou aktivitu – při běhačce propojují čtení a jazyk s pohybem a hrou
Metodický pokyn
Příprava: Připravte karty s označením druhů vět (O, T, R, P) a rozmístěte je po třídě. Kartičky s větami dejte na jednu hromadu nebo do krabice, odkud si je děti budou brát. Aktivita je vhodná i k laminaci.
Průběh: Děti čtou věty a určují, zda jde o větu oznamovací, tázací, rozkazovací nebo přací. Nesou kartu ke správnému druhu věty.
Kontrola: Výsledky lze ověřit podle přiloženého řešení – společně na tabuli, ve dvojicích nebo samostatně.
Možnosti využití:
- Běhačka – děti čtou věty, třídí je do správných kategorií a přiřazují ke správné kartě.
- Skupinová práce – společné třídění a diskuze.
- Psaní – děti přepisují věty psané tiskacím písmem do sešitu a třídí je podle druhu.
- Počítání slov – určují počet slov ve větách a procvičují tak jazykové povědomí. Mohou psát fixem na zalaminovanou kartu nebo přepsat větu do sešitu a určit počet slov a druh věty.
- Intonační cvičení – děti čtou věty nahlas se správnou intonací.
Věnujte prosím pozornost tisku a přizpůsobte tisk velikosti papíru.







