Materiál je určen pro žáky 1. stupně ZŠ (zejména 3.–5. ročník). Slouží jako čtení s porozuměním a zároveň procvičení doplňování vhodných slov do textu.
Text seznamuje žáky s významem Dne vzniku samostatného Československa (28. října 1918), přibližuje historické souvislosti a význam svobody, odvahy a národní hrdosti.
Úkolem žáků je doplňovat chybějící slova do textu podle smyslu a poté získat písmena pro tajenku. Tajenka tvoří závěrečnou větu, která vystihuje hlavní myšlenku textu.
Cíl aktivity:
- Seznámit žáky s významem 28. října jako státního svátku.
- Rozvíjet porozumění čtenému textu a schopnost vyhledávat vhodná slova podle kontextu.
- Posilovat vlastenectví, historické povědomí a vztah k rodné zemi.
- Procvičit logické myšlení, pozornost a práci s textem.
Postup práce:
- Úvodní motivace:
- V krátkém rozhovoru si s dětmi připomeňte, proč slavíme 28. říjen, co znamená „republika“ a kdo byl Tomáš Garrigue Masaryk.
- Můžete promítnout obrázek státní vlajky, prezidenta Masaryka nebo dobové fotografie z roku 1918.
- Práce s textem:
- Žáci obdrží text a po přečtení si převezmou text s vynechanými slovy.
- Mohou pracovat samostatně, ve dvojicích nebo skupinách.
- Při běhací variantě jsou po třídě rozmístěny kartičky s chybějícími slovy.
- Každá kartička obsahuje slovo, číslo a písmeno.
- Žák podle čísla doplní chybějící slovo do textu a zároveň si zapíše písmeno pro tajenku.
- Tajenka: “Pamatujme na den, kdy jsme....”