HRAD HOUSKA - NEJSTRAŠIDELNĚJŠÍ HRAD V ČECHÁCH - příprava na celou hodinu

Počet stran:
10
Velikost: 14.87 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Libuše Sudová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
4. 11. 2025
Sdílet:

Milé kolegyně,

tento výukový materiál jsem připravila jako nadstavbu k vlastivědě. Chtěla jsem propojit čtení s porozuměním, práci s mapou a vyhledávání informací. Opírá se o legendu spojenou s hradem Houska, jehož příběh má v sobě napětí a chtěla bych, aby v dětech probudil hlubší zájem o historii i současnost daného místa, protože děti s rodiči na výlety jezdí.

Ústředním prvkem je vyprávění o tom, jak král Přemysl Otakar II. dostal zprávu o podivné puklině ve skále, z níž vystupuje dým a noční stvůry. Místo je označeno za bránu do pekla, a tak král povolává stavitele a nad dírou zakládá hrad, který má chránit okolní svět. Příběh je zpracován literární formou, která respektuje věk žáků a zároveň je vede k hlubšímu zamyšlení.

Text je doplněn autorskou audionahrávkou, která může sloužit jako úvodní motivační prvek nebo jako podpora pro žáky, kteří potřebují pracovat se sluchem. Nahrávka pomáhá navodit atmosféru a propojuje výklad s emocemi – to je výhodné zejména v období Halloweenu, kdy lze text využít jako tematické oživení výuky.

Součástí materiálu je pracovní list zaměřený na čtenářskou gramotnost – otázky vedou žáky k přesnému porozumění textu, k práci s konkrétními informacemi i k osobnímu hodnocení atmosféry vyprávění. Doplňkový tvořivý úkol podporuje fantazii a výtvarný projev (například představa, co mohlo být v jámě pod hradem).

Druhá část pracovního listu směřuje k vlastivědné orientaci – žáci hledají hrad na mapě, určují kraj, popisují krajinu a vyhledávají vodní toky i okolní města. Úkoly lze zadat individuálně nebo skupinově. Práce s mapou a vyhledávání podporují samostatnost a učí děti pracovat s různými informačními zdroji.

Materiál je vhodný pro jednu vyučovací hodinu, případně jej lze rozšířit o výtvarnou nebo dramatickou aktivitu. Je určen pro 4. až 5. ročník, ale lze jej přizpůsobit i mladším dětem se zájmem o historii a záhady.

Díky své atmosféře, propojení výuky s příběhem a možnosti audioposlechu je tento materiál vhodný i jako tematická hodina k období Dušiček nebo Halloweenu, případně jako úvod do projektového vyučování.

Děkuji za Váš zájem.

Budu moc ráda, když si mou tvorbu pro děi dáte také do Vašeho sledování :

L. Sudová - PRIMAÚČA

https://www.primauca.cz/kategorie/ostatni

Další produkty od autora Libuše Sudová

198004
Český jazyk
1., 2., 3.
Didaktické hry
KARTY JÁ JSEM, KDO JE. ZÁBAVA, ČTENÍ S POROZUMĚNÍM, ROZVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY, STAVBA SLOVA, SLABIKY, PSANÉ PÍSMO, POHYB
50.00 Kč
780043
Český jazyk
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Didaktické pokyny pro učitele – Práce s textem a otázkami na čtení s porozuměním Charakteristika materiálu Tento
35.00 Kč
178281
Český jazyk - čtení
1.
Didaktické hry
PROCVIČOVÁNÍ ČTENÍ PÍSMEN A SLABIK M, A, L Popis: Hrací plocha s políčky, na kterých je napsané písmenko nebo slabika
0.00 Kč
408263
Český jazyk
2., 3., 4.
Omalovánky
Další brožura se sadou pracovních listů k využití ke hlasitému čtení a čtení s porozuměním. Děti čtou a vybarvují
30.00 Kč
HRAD HOUSKA - NEJSTRAŠIDELNĚJŠÍ HRAD V ČECHÁCH - příprava na celou hodinu HRAD HOUSKA - NEJSTRAŠIDELNĚJŠÍ HRAD V ČECHÁCH - příprava na celou hodinu
Milé kolegyně,tento výukový materiál jsem připravila jako nadstavbu k vlastivědě. Chtěla jsem propojit čtení s porozuměním, práci s mapou a vyhledávání informací. Opírá se o legendu spojenou s hradem Houska, jehož příběh má v sobě napětí a chtěla bych, aby v dětech probudil hlubší zájem o historii i současnost daného místa, protože děti s rodiči na výlety jezdí.Ústředním prvkem je vyprávění o tom, jak král Přemysl Otakar II. dostal zprávu o podivné puklině ve skále, z níž vystupuje dým a noční stvůry. Místo je označeno za bránu do pekla, a tak král povolává stavitele a nad dírou zakládá hrad, který má chránit okolní svět. Příběh je zpracován literární formou, která respektuje věk žáků a zároveň je vede k hlubšímu zamyšlení.Text je doplněn autorskou audionahrávkou, která může sloužit jako úvodní motivační prvek nebo jako podpora pro žáky, kteří potřebují pracovat se sluchem. Nahrávka pomáhá navodit atmosféru a propojuje výklad s emocemi – to je výhodné zejména v období Halloweenu, kdy lze text využít jako tematické oživení výuky.Součástí materiálu je pracovní list zaměřený na čtenářskou gramotnost – otázky vedou žáky k přesnému porozumění textu, k práci s konkrétními informacemi i k osobnímu hodnocení atmosféry vyprávění. Doplňkový tvořivý úkol podporuje fantazii a výtvarný projev (například představa, co mohlo být v jámě pod hradem).Druhá část pracovního listu směřuje k vlastivědné orientaci – žáci hledají hrad na mapě, určují kraj, popisují krajinu a vyhledávají vodní toky i okolní města. Úkoly lze zadat individuálně nebo skupinově. Práce s mapou a vyhledávání podporují samostatnost a učí děti pracovat s různými informačními zdroji.Materiál je vhodný pro jednu vyučovací hodinu, případně jej lze rozšířit o výtvarnou nebo dramatickou aktivitu. Je určen pro 4. až 5. ročník, ale lze jej přizpůsobit i mladším dětem se zájmem o historii a záhady.Díky své atmosféře, propojení výuky s příběhem a možnosti audioposlechu je tento materiál vhodný i jako tematická hodina k období Dušiček nebo Halloweenu, případně jako úvod do projektového vyučování.Děkuji za Váš zájem.Budu moc ráda, když si mou tvorbu pro děi dáte také do Vašeho sledování :L. Sudová - PRIMAÚČAhttps://www.primauca.cz/kategorie/ostatni
UUCZ-1020549
Český jazyk>Vlastivěda>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>ZŠ – 1. STUPEŇ>ZŠ – 2. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>📚 Čtenářská gramotnost 2. stupeň>🎃 Halloween, Dušičky
39.00