KRYSAŘ, V. DYK: LITERÁRNÍ DÍLNA, UČEBNÍ LIST, DIDAKTICKÁ HRA

Počet stran:
21
Velikost: 11.92 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Nikol Svobodová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
20. 10. 2025
Sdílet:

Interaktivní výukový balíček k novele Krysař od V. Dyka přináší moderní pojetí literární výuky a propojuje čtenářskou práci, interpretaci a dramatickou didaktickou hru. Materiál vede studenty k hlubšímu porozumění textu, symbolům a morálním dilematům postav prostřednictvím aktivní a prožitkové výuky.

V první části žáci pracují s uměleckým textem z knihy a zároveň s odborným článkem, ke kterému se dostanou pomocí QR kódu. Učí se vyhledávat a třídit informace, formulovat závěry a propojovat literární zážitek s odbornou interpretací. Učební list se soustředí hlavně na postavy a vztahy mezi nimi, skrze to si však studenti utvoří jasný obraz dějové linky.

V druhé části přecházejí od analýzy textu ke kreativním a argumentačním aktivitám. Didaktická hra Krysař před soudemžákům umožňuje umožňuje stát se součástí děje a promění analýzu novely v interaktivní simulaci soudního procesu. Žáci na základě novely přebírají role účastníků soudu – Krysaře, obhajoby, obžaloby, soudců a poroty – a společně rozhodují o jeho vině. Cílem hry je rozvíjet schopnost argumentace, porozumění motivům postav a interpretaci morálních témat novely. Žáci si uvědomí, že Krysař není jen příběh o pomstě, ale i o vině, odpovědnosti a lidské osamělosti.

OBĚ ČÁSTI MATERIÁLU LZE VYUŽÍT SAMOSTATNĚ nebo v návaznosti na sebe. Čtenářská lekce i didaktická hra jsou koncipovány tak, aby fungovaly nezávisle, ale zároveň se přirozeně doplňovaly a tvořily ucelený celek.

Pro koho: střední škola, 2. stupeň ZŠ

Rozsah: 3-4 vyučovací hodiny

Co v materiálu najdete:

  • UČEBNÍ LIST
  • Autentický úryvek z novely Krysař
  • QR KÓD s odkazem na odborný text o novele (Erik Gilge, FF UP Olomouc, 2023, Ústav pro českou literaturu AV ČR)
  • Otázky a úkoly na předvídání, porozumění textu, symboliku a literární teorii
  • Cvičení k principu „nomen omen“
  • Prostor pro kreativní ztvárnění symbolu jednotlivých postav.
  • Metodu DIAMANT pro charakteristiku postavy
  • DIDAKTICKOU HRU: KRYSAŘ PŘED SOUDEM (návod, pracovní listy, hrací karty, otázky k závěrečné reflexi)

Vzdělávací cíle:

  • Rozvíjí čtenářskou gramotnost a interpretační schopnosti
  • Podporuje kritické myšlení, argumentaci a týmovou spolupráci
  • Učí studenty eticky a hodnotově přemýšlet o lidských činech
  • Propojuje umělecký text, odborný výklad a dramatickou aktivitu
  • Poskytuje hotový scénář dvouhodinové interaktivní výuky

Další produkty od autora Nikol Svobodová

970920
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Literární dílna k Wertherovi nabízí víc než jen práci s klasickým textem. Materiál propojuje literaturu s psychologií
40.00 Kč
972684
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Co má společného Remarque a dnešní titulky o válce? Čtenářská lekce, která propojuje beletrii, média a realitu – a
50.00 Kč
972683
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Válečné plakáty, manipulativní slogany, letáky rozhazované z letadel… a mezi tím Old Spice. Tento výukový materiál vás i
50.00 Kč
970854
Český jazyk - čtení
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Nudný výklad o realismu? Už ne. Nechte žáky objevovat směr sami! 9 klíčových děl + otázky, úkoly a tajenka. Hravý
35.00 Kč
KRYSAŘ, V. DYK: LITERÁRNÍ DÍLNA, UČEBNÍ LIST, DIDAKTICKÁ HRA KRYSAŘ, V. DYK: LITERÁRNÍ DÍLNA, UČEBNÍ LIST, DIDAKTICKÁ HRA
Interaktivní výukový balíček k novele Krysař od V. Dyka přináší moderní pojetí literární výuky a propojuje čtenářskou práci, interpretaci a dramatickou didaktickou hru. Materiál vede studenty k hlubšímu porozumění textu, symbolům a morálním dilematům postav prostřednictvím aktivní a prožitkové výuky.V první části žáci pracují s uměleckým textem z knihy a zároveň s odborným článkem, ke kterému se dostanou pomocí QR kódu. Učí se vyhledávat a třídit informace, formulovat závěry a propojovat literární zážitek s odbornou interpretací. Učební list se soustředí hlavně na postavy a vztahy mezi nimi, skrze to si však studenti utvoří jasný obraz dějové linky.V druhé části přecházejí od analýzy textu ke kreativním a argumentačním aktivitám. Didaktická hra Krysař před soudemžákům umožňuje umožňuje stát se součástí děje a promění analýzu novely v interaktivní simulaci soudního procesu. Žáci na základě novely přebírají role účastníků soudu – Krysaře, obhajoby, obžaloby, soudců a poroty – a společně rozhodují o jeho vině. Cílem hry je rozvíjet schopnost argumentace, porozumění motivům postav a interpretaci morálních témat novely. Žáci si uvědomí, že Krysař není jen příběh o pomstě, ale i o vině, odpovědnosti a lidské osamělosti.OBĚ ČÁSTI MATERIÁLU LZE VYUŽÍT SAMOSTATNĚ nebo v návaznosti na sebe. Čtenářská lekce i didaktická hra jsou koncipovány tak, aby fungovaly nezávisle, ale zároveň se přirozeně doplňovaly a tvořily ucelený celek.Pro koho: střední škola, 2. stupeň ZŠRozsah: 3-4 vyučovací hodinyCo v materiálu najdete:UČEBNÍ LISTAutentický úryvek z novely KrysařQR KÓD s odkazem na odborný text o novele (Erik Gilge, FF UP Olomouc, 2023, Ústav pro českou literaturu AV ČR)Otázky a úkoly na předvídání, porozumění textu, symboliku a literární teoriiCvičení k principu „nomen omen“Prostor pro kreativní ztvárnění symbolu jednotlivých postav.Metodu DIAMANT pro charakteristiku postavyDIDAKTICKOU HRU: KRYSAŘ PŘED SOUDEM (návod, pracovní listy, hrací karty, otázky k závěrečné reflexi)Vzdělávací cíle:Rozvíjí čtenářskou gramotnost a interpretační schopnostiPodporuje kritické myšlení, argumentaci a týmovou spolupráciUčí studenty eticky a hodnotově přemýšlet o lidských činechPropojuje umělecký text, odborný výklad a dramatickou aktivituPoskytuje hotový scénář dvouhodinové interaktivní výuky
UUCZ-1005269
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Etická výchova>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ>📚 Čtenářská gramotnost 2. stupeň
50.00