Materiál je přípravou na 8 vyučovacích hodin (ideálně spojených do čtyř dvouhodinovek). Je určený žákům 5. ročníku jako opakování probraného učiva (slovní druhy, druhy číslovek, základní skladební dvojice, přímá řeč a další). Propojuje čtení s porozuměním (žáci čtou dopis) se slohovým úkolem (žáci píší dopis). V další lekci žáci samostatně vyvozují nové učivo – psaní zájmena mě / mně. Nové učivo opakují v netradiční aktivitě – týmové hře. Na závěr opakují jednotlivé úkoly v pracovním listě nebo v úkolech na stanovištích. Všechny úkoly na sebe navazují a jsou spojené s textem dopisu.
Ročník: 5.
Časové rozvržení: 4 lekce – každá na 90 minut / 8 lekcí – každá na 45 minut
Učivo ČJ, které je obsaženo v přípravě:
- Dopis – jeho náležitosti, psaní dopisu
- Skloňování zájmena „já“
- Vyvozování tvarů mě / mně a jejich odůvodňování
- Slovní druhy
- Druhy číslovek
- Skloňování číslovek a podstatných jmen
- Základní skladební dvojice
- Obrazná pojmenování, přirovnání
- Přímá řeč
- Psaní vlastních jmen
Integrované vlastivědné téma
- Cestování, Evropa, Francie
Očekávané výstupy
Žák:
ČJL-5-1-01 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.
ČJL-5-1-02 rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.
ČJL-5-1-04 reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.
ČJL-5-2-03 určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.
ČJL-5-2-05 vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty.
Vstupní informace o materiálu
Předložený materiál je vytvořen pro výuku českého jazyka dle principů konstruktivistické výuky. Učitel v této výuce vystupuje v roli průvodce. Žáci pracují nejčastěji ve skupinách či individuálně. Všechny zpracované úkoly si vzájemně kontrolují. Po společné kontrole může učitel zařadit společné sdílení nejdůležitějších poznatků a objevů, ke kterým žáci došli.
Na úvod učitel motivuje aktivitu dopisem (viz 1. lekce). K tomuto dopisu se následně vážou všechny další úkoly.
Všechny strany je možno černobíle vytisknout.
Stručná charakteristika jednotlivých lekcí
1. lekce: Čtení s porozuměním, náležitosti dopisu, psaní dopisu
- Představení dopisu
- První čtení dopisu
- Hra s úkoly ověřující zapamatování po prvním čtení + pohybové úkoly – skládání obrázku z dílků
- Náležitosti dopisu – ověření, doplnění
- Psaní vlastního dopisu (odpověď na dopis)
- Psaní adresy
2. lekce: Vyvození psaní mě/mně, skloňování zájmena JÁ
- Vyvození psaní mě / mně (badatelská výuka)
- Skupinová práce – přepis vět dle pádů, zápis tvarů zájmena JÁ a jména Pepa
- Tvorba vlastní pomůcky pro pravidla použití tvarů zájmena JÁ – mě / mně
- Samostatné psaní mě / mně – první ověření pochopení
- Zápis nového učiva do sešitu
3. lekce: „Etapovka“ pro skupiny – Opakování psaní mě / mně, druhy číslovek, vyjmenovaná slova
„Etapovka“ je týmová hra, ve které úspěch skupiny závisí na úspěchu každého jednotlivce – její splnění je podmíněno zapojením všech žáků, jednotlivé týmy aplikují vrstevnické učení.
- Motivace žáků pro etapový závod, vysvětlení pravidel etapovky
- Postupné plnění jednotlivých etap (pohybové přestávky – úkoly)
- Jednotlivé etapy postupují po absolvování kontrolního místa – učitel a jeho cílené otázky na každého žáka
- Aktivita k sebehodnocení etapovky – nedokončené věty
4. lekce: Další jazykové úkoly pro žáky
- 10 jazykových úkolů uspořádaných do pracovního listu (2 A4) nebo k využití na stanoviště ve třídě / venku.
- Úkoly mohou plnit jednotlivci, dvojice i skupiny.
- Všechny úkoly se vztahují k úvodnímu dopisu.