Opakování pro páťáky

Předmět:
Ročník:
Počet stran:
16
Velikost: 893.55 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Zuzana Staňková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
2. 5. 2025
Sdílet:

Materiál je přípravou na 8 vyučovacích hodin (ideálně spojených do čtyř dvouhodinovek). Je určený žákům 5. ročníku jako opakování probraného učiva (slovní druhy, druhy číslovek, základní skladební dvojice, přímá řeč a další). Propojuje čtení s porozuměním (žáci čtou dopis) se slohovým úkolem (žáci píší dopis). V další lekci žáci samostatně vyvozují nové učivo – psaní zájmena mě / mně. Nové učivo opakují v netradiční aktivitě – týmové hře. Na závěr opakují jednotlivé úkoly v pracovním listě nebo v úkolech na stanovištích. Všechny úkoly na sebe navazují a jsou spojené s textem dopisu.

Ročník: 5.

Časové rozvržení: 4 lekce – každá na 90 minut / 8 lekcí – každá na 45 minut

Učivo ČJ, které je obsaženo v přípravě:

-       Dopis – jeho náležitosti, psaní dopisu

-       Skloňování zájmena „já“

-       Vyvozování tvarů mě / mně a jejich odůvodňování

-       Slovní druhy

-       Druhy číslovek

-       Skloňování číslovek a podstatných jmen

-       Základní skladební dvojice

-       Obrazná pojmenování, přirovnání

-       Přímá řeč

-       Psaní vlastních jmen

Integrované vlastivědné téma

-       Cestování, Evropa, Francie

Očekávané výstupy

Žák:

ČJL-5-1-01 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.

ČJL-5-1-02 rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.

ČJL-5-1-04 reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.

ČJL-5-2-03 určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.

ČJL-5-2-05 vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty.

Vstupní informace o materiálu

Předložený materiál je vytvořen pro výuku českého jazyka dle principů konstruktivistické výuky. Učitel v této výuce vystupuje v roli průvodce. Žáci pracují nejčastěji ve skupinách či individuálně. Všechny zpracované úkoly si vzájemně kontrolují. Po společné kontrole může učitel zařadit společné sdílení nejdůležitějších poznatků a objevů, ke kterým žáci došli.

Na úvod učitel motivuje aktivitu dopisem (viz 1. lekce). K tomuto dopisu se následně vážou všechny další úkoly.

Všechny strany je možno černobíle vytisknout.

Stručná charakteristika jednotlivých lekcí

1. lekce: Čtení s porozuměním, náležitosti dopisu, psaní dopisu

- Představení dopisu

- První čtení dopisu

- Hra s úkoly ověřující zapamatování po prvním čtení + pohybové úkoly – skládání obrázku z dílků

- Náležitosti dopisu – ověření, doplnění

- Psaní vlastního dopisu (odpověď na dopis)

- Psaní adresy

2. lekce: Vyvození psaní mě/mně, skloňování zájmena JÁ

- Vyvození psaní mě / mně (badatelská výuka)

- Skupinová práce – přepis vět dle pádů, zápis tvarů zájmena JÁ a jména Pepa

- Tvorba vlastní pomůcky pro pravidla použití tvarů zájmena JÁ – mě / mně

- Samostatné psaní mě / mně – první ověření pochopení

- Zápis nového učiva do sešitu

3. lekce: „Etapovka“ pro skupiny – Opakování psaní mě / mně, druhy číslovek, vyjmenovaná slova

„Etapovka“ je týmová hra, ve které úspěch skupiny závisí na úspěchu každého jednotlivce – její splnění je podmíněno zapojením všech žáků, jednotlivé týmy aplikují vrstevnické učení.

- Motivace žáků pro etapový závod, vysvětlení pravidel etapovky

- Postupné plnění jednotlivých etap (pohybové přestávky – úkoly)

- Jednotlivé etapy postupují po absolvování kontrolního místa – učitel a jeho cílené otázky na každého žáka

- Aktivita k sebehodnocení etapovky – nedokončené věty

4. lekce: Další jazykové úkoly pro žáky

- 10 jazykových úkolů uspořádaných do pracovního listu (2 A4) nebo k využití na stanoviště ve třídě / venku.

- Úkoly mohou plnit jednotlivci, dvojice i skupiny.

- Všechny úkoly se vztahují k úvodnímu dopisu. 

Další produkty od autora Zuzana Staňková

603154
Český jazyk
2., 3., 4.
Přípravy hodiny/lekce
Materiál slouží k vyvození slovních druhů u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ. Žáci se s tímto učivem setkávají prostřednictvím
149.00 Kč
603155
Český jazyk
1.
Přípravy hodiny/lekce
Materiál slouží k vyvození písmen u žáků 1. ročníku ZŠ. Učitel přichází k žákům s příběhem o skřítkovi Kvítkovi, který
149.00 Kč
Opakování pro páťáky Opakování pro páťáky
Materiál je přípravou na 8 vyučovacích hodin (ideálně spojených do čtyř dvouhodinovek). Je určený žákům 5. ročníku jako opakování probraného učiva (slovní druhy, druhy číslovek, základní skladební dvojice, přímá řeč a další). Propojuje čtení s porozuměním (žáci čtou dopis) se slohovým úkolem (žáci píší dopis). V další lekci žáci samostatně vyvozují nové učivo – psaní zájmena mě / mně. Nové učivo opakují v netradiční aktivitě – týmové hře. Na závěr opakují jednotlivé úkoly v pracovním listě nebo v úkolech na stanovištích. Všechny úkoly na sebe navazují a jsou spojené s textem dopisu.Ročník: 5.Časové rozvržení: 4 lekce – každá na 90 minut / 8 lekcí – každá na 45 minutUčivo ČJ, které je obsaženo v přípravě:-       Dopis – jeho náležitosti, psaní dopisu-       Skloňování zájmena „já“-       Vyvozování tvarů mě / mně a jejich odůvodňování-       Slovní druhy-       Druhy číslovek-       Skloňování číslovek a podstatných jmen-       Základní skladební dvojice-       Obrazná pojmenování, přirovnání-       Přímá řeč-       Psaní vlastních jmenIntegrované vlastivědné téma-       Cestování, Evropa, FrancieOčekávané výstupyŽák:ČJL-5-1-01 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.ČJL-5-1-02 rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.ČJL-5-1-04 reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.ČJL-5-2-03 určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.ČJL-5-2-05 vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty.Vstupní informace o materiáluPředložený materiál je vytvořen pro výuku českého jazyka dle principů konstruktivistické výuky. Učitel v této výuce vystupuje v roli průvodce. Žáci pracují nejčastěji ve skupinách či individuálně. Všechny zpracované úkoly si vzájemně kontrolují. Po společné kontrole může učitel zařadit společné sdílení nejdůležitějších poznatků a objevů, ke kterým žáci došli.Na úvod učitel motivuje aktivitu dopisem (viz 1. lekce). K tomuto dopisu se následně vážou všechny další úkoly.Všechny strany je možno černobíle vytisknout.Stručná charakteristika jednotlivých lekcí1. lekce: Čtení s porozuměním, náležitosti dopisu, psaní dopisu- Představení dopisu- První čtení dopisu- Hra s úkoly ověřující zapamatování po prvním čtení + pohybové úkoly – skládání obrázku z dílků- Náležitosti dopisu – ověření, doplnění- Psaní vlastního dopisu (odpověď na dopis)- Psaní adresy2. lekce: Vyvození psaní mě/mně, skloňování zájmena JÁ- Vyvození psaní mě / mně (badatelská výuka)- Skupinová práce – přepis vět dle pádů, zápis tvarů zájmena JÁ a jména Pepa- Tvorba vlastní pomůcky pro pravidla použití tvarů zájmena JÁ – mě / mně- Samostatné psaní mě / mně – první ověření pochopení- Zápis nového učiva do sešitu3. lekce: „Etapovka“ pro skupiny – Opakování psaní mě / mně, druhy číslovek, vyjmenovaná slova„Etapovka“ je týmová hra, ve které úspěch skupiny závisí na úspěchu každého jednotlivce – její splnění je podmíněno zapojením všech žáků, jednotlivé týmy aplikují vrstevnické učení.- Motivace žáků pro etapový závod, vysvětlení pravidel etapovky- Postupné plnění jednotlivých etap (pohybové přestávky – úkoly)- Jednotlivé etapy postupují po absolvování kontrolního místa – učitel a jeho cílené otázky na každého žáka- Aktivita k sebehodnocení etapovky – nedokončené věty4. lekce: Další jazykové úkoly pro žáky- 10 jazykových úkolů uspořádaných do pracovního listu (2 A4) nebo k využití na stanoviště ve třídě / venku.- Úkoly mohou plnit jednotlivci, dvojice i skupiny.- Všechny úkoly se vztahují k úvodnímu dopisu. 
UUCZ-870591
Český jazyk>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>5.
65.00