POHÁDKY BRATŘÍ GRIMMŮ: Bez cenzury

Ročník:
Počet stran:
24
Velikost: 45.01 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Nikol Svobodová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
10. 12. 2025
Sdílet:

Známé pohádky dostávají úplně jinou podobu. Místo romantických verzí studenti objevují temné originály bratrů Grimmů. Překvapení, šok a aktivní zapojení – tenhle materiál žáky vtáhne a nepustí. Emoji kvíz, stanoviště, plakáty ...

Tříhodinový výukový blok se zaměřuje na žánr pohádky a tvorbu autorské dvojice známé jako bratři Grimmové. Žáci vycházejí ze svých představ o známých pohádkách (Popelka, Sněhurka, Šípková Růženka, Locika), porovnávají je s původními drsnými variantami a odhalují, jak moc se liší od verzí, které dnes běžně známe. Zároveň se seznamují i s méně známými původními pohádkami z jejich sbírek.

Výuka propojuje literaturu se slohem a prvky etické reflexe. Žáci pracují s pojmovou mapou, poznávají pohádky podle symbolů/obrázkůčtoudiskutují o rozdílech mezi starými a moderními pohádkami (lze použít Vennovy diagramy), porovnávají motivy dobra a zla a přemýšlejí nad tím, jakou roli v pohádkách hraje násilí a trest. Součástí výuky jsou stanoviště se 10 edukačními plakátypohyb po třídě i řízená reflexe.

Závěrečná část je zaměřena na psaní úvahy, v níž žáci formulují vlastní názor na násilí v pohádkách s důrazem na současné, moderní verze. Materiál je vystavěn srozumitelně a prakticky, vychází z konkrétních příkladů a vede žáky k přemýšlení, nikoli k memorování.

Upozornění k obsahu:
Materiál pracuje s původními verzemi pohádek bratří Grimmů, které obsahují výrazné motivy násilí, smrti, krutých trestů a jiných zneklidňujících témat. Je určen především pro středoškolské žáky. Doporučujeme pedagogům předem zvážit složení třídy a s žáky citlivě otevřít téma hodiny. V případě, že by byl obsah pro některého žáka nepříjemný, je vhodné umožnit alternativní formu práce.

Rozdělení výuky

  1. Pohádka jako literární žánr - aktivně, soutěžně a zábavně
  2. Pohádky bratrů Grimmů
  3. Slohová práce: úvaha

Materiál obsahuje

  • 8 ilustrovaných učebních plakátů
  • kvíz: poznej pohádku podle emoji
  • přípravu na 3 vyučovací hodiny
  • poznámky k tématu 

Metody a formy výuky

  • brainstorming/práce s prekoncepty
  • pojmová mapa, vennovy diagramy
  • řízená diskuze
  • pohybové učení / práce na stanovištích
  • volné psaní
  • reflexe a sebehodnocení
  • aktivizační hra (emoji kvíz)
  • individuální práce/práce ve dvojicích

Další produkty od autora Nikol Svobodová

970895
Český jazyk
Běhací diktát
LITERÁRNÍ BOJOVKA FORMOU BĚHACÍHO KVÍZU 🏆 Zábavná pátrací hra. Žáci sbírají indicie a skládají tajenku, která je dovede
45.00 Kč
972684
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Co má společného Remarque a dnešní titulky o válce? Čtenářská lekce, která propojuje beletrii, média a realitu – a
50.00 Kč
1027686
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Běhací diktát
Hravý češtinářský kvíz/bojovka s legendárním příběhem sv. Martina propojuje jazykové učivo (pravopis, skladba, slovní
40.00 Kč
1013017
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Proměňte teorii v akci! „Čeština na kousky“ je interaktivní skládačka, která vtáhne žáky do zkoumání jazykových vrstev
35.00 Kč
POHÁDKY BRATŘÍ GRIMMŮ: Bez cenzury POHÁDKY BRATŘÍ GRIMMŮ: Bez cenzury
Známé pohádky dostávají úplně jinou podobu. Místo romantických verzí studenti objevují temné originály bratrů Grimmů. Překvapení, šok a aktivní zapojení – tenhle materiál žáky vtáhne a nepustí. Emoji kvíz, stanoviště, plakáty ...Tříhodinový výukový blok se zaměřuje na žánr pohádky a tvorbu autorské dvojice známé jako bratři Grimmové. Žáci vycházejí ze svých představ o známých pohádkách (Popelka, Sněhurka, Šípková Růženka, Locika), porovnávají je s původními drsnými variantami a odhalují, jak moc se liší od verzí, které dnes běžně známe. Zároveň se seznamují i s méně známými původními pohádkami z jejich sbírek.Výuka propojuje literaturu se slohem a prvky etické reflexe. Žáci pracují s pojmovou mapou, poznávají pohádky podle symbolů/obrázků, čtou, diskutují o rozdílech mezi starými a moderními pohádkami (lze použít Vennovy diagramy), porovnávají motivy dobra a zla a přemýšlejí nad tím, jakou roli v pohádkách hraje násilí a trest. Součástí výuky jsou stanoviště se 10 edukačními plakáty, pohyb po třídě i řízená reflexe.Závěrečná část je zaměřena na psaní úvahy, v níž žáci formulují vlastní názor na násilí v pohádkách s důrazem na současné, moderní verze. Materiál je vystavěn srozumitelně a prakticky, vychází z konkrétních příkladů a vede žáky k přemýšlení, nikoli k memorování.Upozornění k obsahu:Materiál pracuje s původními verzemi pohádek bratří Grimmů, které obsahují výrazné motivy násilí, smrti, krutých trestů a jiných zneklidňujících témat. Je určen především pro středoškolské žáky. Doporučujeme pedagogům předem zvážit složení třídy a s žáky citlivě otevřít téma hodiny. V případě, že by byl obsah pro některého žáka nepříjemný, je vhodné umožnit alternativní formu práce.Rozdělení výukyPohádka jako literární žánr - aktivně, soutěžně a zábavněPohádky bratrů GrimmůSlohová práce: úvahaMateriál obsahuje8 ilustrovaných učebních plakátůkvíz: poznej pohádku podle emojipřípravu na 3 vyučovací hodinypoznámky k tématu Metody a formy výukybrainstorming/práce s prekonceptypojmová mapa, vennovy diagramyřízená diskuzepohybové učení / práce na stanovištíchvolné psaníreflexe a sebehodnoceníaktivizační hra (emoji kvíz)individuální práce/práce ve dvojicích
UUCZ-1055365
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Český jazyk - sloh>Přípravy hodiny/lekce>9.>SŠ>🧚 Pohádky
40.00