Známé pohádky dostávají úplně jinou podobu. Místo romantických verzí studenti objevují temné originály bratrů Grimmů. Překvapení, šok a aktivní zapojení – tenhle materiál žáky vtáhne a nepustí. Emoji kvíz, stanoviště, plakáty ...
Tříhodinový výukový blok se zaměřuje na žánr pohádky a tvorbu autorské dvojice známé jako bratři Grimmové. Žáci vycházejí ze svých představ o známých pohádkách (Popelka, Sněhurka, Šípková Růženka, Locika), porovnávají je s původními drsnými variantami a odhalují, jak moc se liší od verzí, které dnes běžně známe. Zároveň se seznamují i s méně známými původními pohádkami z jejich sbírek.
Výuka propojuje literaturu se slohem a prvky etické reflexe. Žáci pracují s pojmovou mapou, poznávají pohádky podle symbolů/obrázků, čtou, diskutují o rozdílech mezi starými a moderními pohádkami (lze použít Vennovy diagramy), porovnávají motivy dobra a zla a přemýšlejí nad tím, jakou roli v pohádkách hraje násilí a trest. Součástí výuky jsou stanoviště se 10 edukačními plakáty, pohyb po třídě i řízená reflexe.
Závěrečná část je zaměřena na psaní úvahy, v níž žáci formulují vlastní názor na násilí v pohádkách s důrazem na současné, moderní verze. Materiál je vystavěn srozumitelně a prakticky, vychází z konkrétních příkladů a vede žáky k přemýšlení, nikoli k memorování.
Upozornění k obsahu:
Materiál pracuje s původními verzemi pohádek bratří Grimmů, které obsahují výrazné motivy násilí, smrti, krutých trestů a jiných zneklidňujících témat. Je určen především pro středoškolské žáky. Doporučujeme pedagogům předem zvážit složení třídy a s žáky citlivě otevřít téma hodiny. V případě, že by byl obsah pro některého žáka nepříjemný, je vhodné umožnit alternativní formu práce.
Rozdělení výuky
- Pohádka jako literární žánr - aktivně, soutěžně a zábavně
- Pohádky bratrů Grimmů
- Slohová práce: úvaha
Materiál obsahuje
- 8 ilustrovaných učebních plakátů
- kvíz: poznej pohádku podle emoji
- přípravu na 3 vyučovací hodiny
- poznámky k tématu
Metody a formy výuky
- brainstorming/práce s prekoncepty
- pojmová mapa, vennovy diagramy
- řízená diskuze
- pohybové učení / práce na stanovištích
- volné psaní
- reflexe a sebehodnocení
- aktivizační hra (emoji kvíz)
- individuální práce/práce ve dvojicích











