Typ materiálu:
o Materiál se skládá z několika částí a věnuje se českým nářečím. Součástí materiálu jsou kartičky se slovíčky, hra já mám, kdo má nebo pracovní list. Materiál je vhodný do hodin českého jazyka ZŠ, v rámci opakování také pro SŠ. Materiál zábavnou formou seznamuje žáky s nářečím. Vhodné na opakování.
Jak s materiálem pracovat:
o Materiál se skládá z několika částí.
o Jako první jsou kartičky se slovíčky – na jedné straně je napsáno nářeční slovo, na straně druhé spisovný výraz. Kartičky se slovíčky rozstříhejte a zalaminujte. Každému žákovi (nebo do dvojice) dejte jako první žluté kartičky se slovíčky – záleží, kolik máte žáků ve třídě. Buď dejte každému žákovi jednu kartičku, anebo do dvojiček více kartiček. Po třídě následně rozmístěte kartičky zelené – spisovný výraz slovíček. Úkolem žáků bude projít si třídu a nalézt správnou spisovnou dvojičku jejich výrazu, např. žák, který dostane kartičku „BO“, musí najít kartičku „PROTOŽE“. Jedná se o aktivizaci na začátek hodiny. Jakmile mají žáci hotovo, slovíčka jsou sdílena v celé třídě a jsou zapisována na tabuli.
o Jako druhý materiál je pracovní list. V pracovním listu si žáci do mapy zaznačí čtyři základní česká nářečí a následně se seznámí se základními rysy (typická věta – dej mouku ze mlýna na vozík). Pracovní list si následně nalepí do sešitu.
o Třetí materiál je zaměřený na skupinovou aktivitu. Rozdělte si třídu na několik skupinek (alespoň po třech žácích). Každá skupinka obdrží tabulku se slovíčky v různých nářečích. Žáci obdrží také větší plakát, na který si nakreslí mapu České republiky. Úkolem žáků bude do mapy zapsat slovíčka tam, kde se používají – dopíšou k nim také spisový výraz. V případě této aktivity mohou žáci pracovat s internetem nebo přímo se slovníkem nářečí. Učitel je samozřejmě nápomocný a žákům pomáhá. Výzdoba mapy bude na samotných žácích. Mohou do ní zaznamenat města, kraje apod. Výsledná práce může být ohodnocena známkou. Závěrečné práce jsou sdíleny ve třídě.
o Jako poslední aktivita je já mám, kdo má. Známá aktivita ověří, jak si žáci zapamatovali některé nářeční výrazy. Hra obsahuje celkem 32 kartiček.
Cíl aktivity:
Cílem aktivity je seznámit žáky se základními nářečími České republiky a zábavnou formou jim ukázat některá nářeční slovíčka. Aktivita také ověří kreativitu žáků (při práci s mapou).
Obsahuje správné řešení.