Pracujeme s nářečím - já mám, kdo má; pracovní list a další

Počet stran:
13
Velikost: 1.34 MB
Typ souboru: zip
Prodávající:
Nahráno:
Naposledy upraveno:
11. 5. 2023
Sdílet:

Typ materiálu:

o  Materiál se skládá z několika částí a věnuje se českým nářečím. Součástí materiálu jsou kartičky se slovíčky, hra já mám, kdo má nebo pracovní list. Materiál je vhodný do hodin českého jazyka ZŠ, v rámci opakování také pro SŠ. Materiál zábavnou formou seznamuje žáky s nářečím. Vhodné na opakování.

Jak s materiálem pracovat:

o  Materiál se skládá z několika částí.

o  Jako první jsou kartičky se slovíčky – na jedné straně je napsáno nářeční slovo, na straně druhé spisovný výraz. Kartičky se slovíčky rozstříhejte a zalaminujte. Každému žákovi (nebo do dvojice) dejte jako první žluté kartičky se slovíčky – záleží, kolik máte žáků ve třídě. Buď dejte každému žákovi jednu kartičku, anebo do dvojiček více kartiček. Po třídě následně rozmístěte kartičky zelené – spisovný výraz slovíček. Úkolem žáků bude projít si třídu a nalézt správnou spisovnou dvojičku jejich výrazu, např. žák, který dostane kartičku „BO“, musí najít kartičku „PROTOŽE“. Jedná se o aktivizaci na začátek hodiny. Jakmile mají žáci hotovo, slovíčka jsou sdílena v celé třídě a jsou zapisována na tabuli.

o  Jako druhý materiál je pracovní list. V pracovním listu si žáci do mapy zaznačí čtyři základní česká nářečí a následně se seznámí se základními rysy (typická věta – dej mouku ze mlýna na vozík). Pracovní list si následně nalepí do sešitu.

o  Třetí materiál je zaměřený na skupinovou aktivitu. Rozdělte si třídu na několik skupinek (alespoň po třech žácích). Každá skupinka obdrží tabulku se slovíčky v různých nářečích. Žáci obdrží také větší plakát, na který si nakreslí mapu České republiky. Úkolem žáků bude do mapy zapsat slovíčka tam, kde se používají – dopíšou k nim také spisový výraz. V případě této aktivity mohou žáci pracovat s internetem nebo přímo se slovníkem nářečí. Učitel je samozřejmě nápomocný a žákům pomáhá. Výzdoba mapy bude na samotných žácích. Mohou do ní zaznamenat města, kraje apod. Výsledná práce může být ohodnocena známkou. Závěrečné práce jsou sdíleny ve třídě.

o  Jako poslední aktivita je já mám, kdo má. Známá aktivita ověří, jak si žáci zapamatovali některé nářeční výrazy. Hra obsahuje celkem 32 kartiček.

Cíl aktivity:

Cílem aktivity je seznámit žáky se základními nářečími České republiky a zábavnou formou jim ukázat některá nářeční slovíčka. Aktivita také ověří kreativitu žáků (při práci s mapou).

Obsahuje správné řešení.

Další produkty od autora U Kantorky

395577
Český jazyk - čtení
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Typ materiálu: o Materiál se zaměřuje na tři podobné podzimní svátky – Halloween, Dušičky a Den mrtvých. Obsahuje
28.00 Kč
233851
Český jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Typ materiálu: o Materiál se skládá ze čtyř různých cvičení, v nichž si žáci procvičí slovotvorbu. Materiál obsahuje
27.00 Kč
284017
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Typ materiálu: o Materiál se tematicky zaměřuje na Velikonoce. Obsahuje celkem 20 kartiček s různými úkoly, které mají
25.00 Kč
307010
Český jazyk
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál se skládá ze dvou částí. První část je tvořena 20 kartičkami, na kterých jsou zapsána kritéria pro tvoření věty
25.00 Kč
Pracujeme s nářečím - já mám, kdo má; pracovní list a další Pracujeme s nářečím - já mám, kdo má; pracovní list a další
Typ materiálu: o  Materiál se skládá z několika částí a věnuje se českým nářečím. Součástí materiálu jsou kartičky se slovíčky, hra já mám, kdo má nebo pracovní list. Materiál je vhodný do hodin českého jazyka ZŠ, v rámci opakování také pro SŠ. Materiál zábavnou formou seznamuje žáky s nářečím. Vhodné na opakování. Jak s materiálem pracovat: o  Materiál se skládá z několika částí. o  Jako první jsou kartičky se slovíčky – na jedné straně je napsáno nářeční slovo, na straně druhé spisovný výraz. Kartičky se slovíčky rozstříhejte a zalaminujte. Každému žákovi (nebo do dvojice) dejte jako první žluté kartičky se slovíčky – záleží, kolik máte žáků ve třídě. Buď dejte každému žákovi jednu kartičku, anebo do dvojiček více kartiček. Po třídě následně rozmístěte kartičky zelené – spisovný výraz slovíček. Úkolem žáků bude projít si třídu a nalézt správnou spisovnou dvojičku jejich výrazu, např. žák, který dostane kartičku „BO“, musí najít kartičku „PROTOŽE“. Jedná se o aktivizaci na začátek hodiny. Jakmile mají žáci hotovo, slovíčka jsou sdílena v celé třídě a jsou zapisována na tabuli. o  Jako druhý materiál je pracovní list. V pracovním listu si žáci do mapy zaznačí čtyři základní česká nářečí a následně se seznámí se základními rysy (typická věta – dej mouku ze mlýna na vozík). Pracovní list si následně nalepí do sešitu. o  Třetí materiál je zaměřený na skupinovou aktivitu. Rozdělte si třídu na několik skupinek (alespoň po třech žácích). Každá skupinka obdrží tabulku se slovíčky v různých nářečích. Žáci obdrží také větší plakát, na který si nakreslí mapu České republiky. Úkolem žáků bude do mapy zapsat slovíčka tam, kde se používají – dopíšou k nim také spisový výraz. V případě této aktivity mohou žáci pracovat s internetem nebo přímo se slovníkem nářečí. Učitel je samozřejmě nápomocný a žákům pomáhá. Výzdoba mapy bude na samotných žácích. Mohou do ní zaznamenat města, kraje apod. Výsledná práce může být ohodnocena známkou. Závěrečné práce jsou sdíleny ve třídě. o  Jako poslední aktivita je já mám, kdo má. Známá aktivita ověří, jak si žáci zapamatovali některé nářeční výrazy. Hra obsahuje celkem 32 kartiček. Cíl aktivity: Cílem aktivity je seznámit žáky se základními nářečími České republiky a zábavnou formou jim ukázat některá nářeční slovíčka. Aktivita také ověří kreativitu žáků (při práci s mapou). Obsahuje správné řešení.
UUCZ-307018
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Pracovní listy>Ostatní>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
30.00