Typ materiálu:
o Materiál se zaměřuje na problematiku spisovné a nespisovné češtiny se zaměřením na argot, profesní mluvu a slang. Materiál obsahuje pracovní listy, texty, tabulky se slovíčky a hru já mám, kdo má. Materiál je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ. Aktivity lze zapojit do celé hodiny.
Jak s materiálem pracovat:
o Materiál obsahuje různé úkoly, je na vás, jak je do hodiny zapojíte. Doporučuji tento postup: rozdejte žákům pracovní list věnující se spisovné češtině. Nechte jim čas na vyplnění prvního cvičení, kde zakreslují, kde se spisovná čeština má používat. Následně společně vyplňte otázky: Jak bychom charakterizovali spisovnou češtinu a kde je takováto čeština „zapisována“? – nechte žáky samotné, aby na to přišli. Následně se věnujte spojovačce o neutrální, hovorové a knižní češtině. Opět pomáhejte žákům, aby na charakteristiku přišli sami.
o V druhé části jim rozdejte dlouhý text (cvičení jedna). Text si přečtou a zaznačí nespisovné výrazy (dejte jim čas). Nespisovné výrazy jsou následně zapisovány na tabuli. U nespisovných výrazů si řekněte, co znamenají. Následuje podobné cvičení jako na začátku hodiny, akorát s nespisovnou variantou – žáci do pracovního listu zaznamenávají, kde se s nespisovnou češtinou můžeme a nemůžeme setkat – následně vymyslí charakteristiku.
o Následuje práce s třemi vybranými nespisovnými vrstvami – slangem, profesní mluvou a argotem. Každému žákovi rozdejte tři textíky, v nichž jsou dané výrazy zaznamenané. Zkuste nechat na nich, zdali přijdou na to, co to vlastně argot, slang a profesní mluva znamená. Následně si vysvětlete jednotlivé výrazy, zmiňte další příklady apod.
o V rámci opakování a obohacení o další informace obsahuje materiál tři tabulky věnující se argotu, slangu a profesní mluvě – zde žáci pracují se slovíčky, uvádějí jejich spisovné varianty apod. – možno pracovat ve dvojici či samostatně.
o Na závěr jsem vložila aktivitu já mám, kdo má? – rozdejte žákům kartičky (je jich celkem 26) a začněte kartičkou – já mám: klepeta, kdo má: medinu? – úkolem žáků bude popsat slovíčko tak, aby ho dotyčný člověk pochopil a mohl prohlásit, že ho má u sebe, příklad: já mám klepeta, kdo má výraz ze studentského slangu, který označuje lékařskou školu/fakultu? apod. – takhle pokračujeme až do konce (dostaneme se opět ke klepetům).
Cíl materiálu:
o Materiál si klade za cíl seznámit žáky se spisovným jazykem a nespisovnými vrstvami češtiny – argotem, slangem a profesní mluvou. Cílem je ukázat žákům různorodost našeho jazyka.
Obsahuje správné řešení z tabulek.