Jedná se o výukový materiál pro ZŠ.
Soubor obsahuje 50 testových úloh všeho typu:
- otevřené otázky (vypiš, napiš, doplň),
- otázky k rozhodování ANO/NE,
- otázky s volbou ABCD,
- přiřazování.
Učivo bylo vybíráno podle požadavku č. 5: Skladba:
● rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak;
● rozezná základní skladební dvojici;
● rozezná větné členy (podmět vyjádřený a nevyjádřený; přísudek slovesný a jmenný se sponou; předmět; přívlastek postupně rozvíjející, shodný a neshodný; příslovečné určení místa, času, způsobu, příčiny, účelu, podmínky), rozezná několikanásobné větné členy;
● rozliší větu hlavní a vedlejší, rozezná druhy vět vedlejších (podmětná, předmětná, přívlastková, příslovečná místní, příslovečná časová, příslovečná způsobová, příslovečná příčinná, příslovečná účelová, příslovečná podmínková);
● rozezná významové vztahy mezi souřadně spojenými větami a mezi souřadně spojenými větnými členy (slučovací, vylučovací, odporovací, stupňovací, příčinný, důsledkový);
● užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí v textu / doplní do textu spojovací výraz tak, aby význam textu zůstal zachován;
● identifikuje nedostatky ve výstavbě větných celků, případně chybný větný celek opraví;
● rozliší řeč přímou a nepřímou, rozezná, zda je přímá/nepřímá řeč správně převedena do řeči nepřímé/přímé.
Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence:
- kompetence k učení:
- vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení,
- vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,
- operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy,
- poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich,
- kompetence pracovní:
- používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky,
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost,
- kompetence k řešení problémů:
- vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému,
- samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy.