Přijímačky ČJ, požadavek č. 5: Skladba

Počet stran:
11
Velikost: 193.72 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Petra Marešová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
9. 1. 2024
Sdílet:

Jedná se o výukový materiál pro ZŠ.

 

Soubor obsahuje 50 testových úloh všeho typu:

  • otevřené otázky (vypiš, napiš, doplň),
  • otázky k rozhodování ANO/NE,
  • otázky s volbou ABCD,
  • přiřazování.

 

Učivo bylo vybíráno podle požadavku č. 5: Skladba:

● rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak;

● rozezná základní skladební dvojici;

● rozezná větné členy (podmět vyjádřený a nevyjádřený; přísudek slovesný a jmenný se sponou; předmět; přívlastek postupně rozvíjející, shodný a neshodný; příslovečné určení místa, času, způsobu, příčiny, účelu, podmínky), rozezná několikanásobné větné členy;

● rozliší větu hlavní a vedlejší, rozezná druhy vět vedlejších (podmětná, předmětná, přívlastková, příslovečná místní, příslovečná časová, příslovečná způsobová, příslovečná příčinná, příslovečná účelová, příslovečná podmínková);

● rozezná významové vztahy mezi souřadně spojenými větami a mezi souřadně spojenými větnými členy (slučovací, vylučovací, odporovací, stupňovací, příčinný, důsledkový);

● užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí v textu / doplní do textu spojovací výraz tak, aby význam textu zůstal zachován;

● identifikuje nedostatky ve výstavbě větných celků, případně chybný větný celek opraví;

● rozliší řeč přímou a nepřímou, rozezná, zda je přímá/nepřímá řeč správně převedena do řeči nepřímé/přímé.

 

Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence:

kompetence k učení:

  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení,
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy,
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich,

kompetence pracovní:

  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky,
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost,

kompetence k řešení problémů:

  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému,
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy.

Další produkty od autora Petra Marešová

747622
Český jazyk
3., 4., 5.
Demonstrační obrázky - kartičky
Soubor obsahuje 40 lístečků s větami (10× B, 5× L, 5× M, 5× P, 5× S, 5× V, 5× Z), do nichž je třeba doplnit vhodné slovo
25.00 Kč
168202
Český jazyk
Ostatní
Soubor nabízí motivy k vytváření vlastních příběhů, básniček či jako inspirace do hodin výtvarné výchovy. Kombinace tří
25.00 Kč
353356
Matematika
5., 6.
Pracovní listy
Soubor pracovních listů shrnujících učivo 1. stupně. Hodí se na závěr 5. třídy, začátek 6. třídy nebo pro nácvik k
49.00 Kč
138625
Český jazyk - gramatika
8., 9., SŠ
Ostatní
6×3 věty k přiřazení k významovým poměrům + 6 karet s názvy významových poměrů. Aktivita vhodná například do dvojice
0.00 Kč
Přijímačky ČJ, požadavek č. 5: Skladba Přijímačky ČJ, požadavek č. 5: Skladba
Jedná se o výukový materiál pro ZŠ.   Soubor obsahuje 50 testových úloh všeho typu: otevřené otázky (vypiš, napiš, doplň), otázky k rozhodování ANO/NE, otázky s volbou ABCD, přiřazování.   Učivo bylo vybíráno podle požadavku č. 5: Skladba: ● rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak; ● rozezná základní skladební dvojici; ● rozezná větné členy (podmět vyjádřený a nevyjádřený; přísudek slovesný a jmenný se sponou; předmět; přívlastek postupně rozvíjející, shodný a neshodný; příslovečné určení místa, času, způsobu, příčiny, účelu, podmínky), rozezná několikanásobné větné členy; ● rozliší větu hlavní a vedlejší, rozezná druhy vět vedlejších (podmětná, předmětná, přívlastková, příslovečná místní, příslovečná časová, příslovečná způsobová, příslovečná příčinná, příslovečná účelová, příslovečná podmínková); ● rozezná významové vztahy mezi souřadně spojenými větami a mezi souřadně spojenými větnými členy (slučovací, vylučovací, odporovací, stupňovací, příčinný, důsledkový); ● užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí v textu / doplní do textu spojovací výraz tak, aby význam textu zůstal zachován; ● identifikuje nedostatky ve výstavbě větných celků, případně chybný větný celek opraví; ● rozliší řeč přímou a nepřímou, rozezná, zda je přímá/nepřímá řeč správně převedena do řeči nepřímé/přímé.  Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence:kompetence k učení:vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení,vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy,poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich,kompetence pracovní:používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky,využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost,kompetence k řešení problémů:vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému,samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy.
UUCZ-458769
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Pracovní listy>Testy a písemky>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
33.00