Materiál má výukový charakter :
• Seznámit žáky 1. ročníku se základními tvary písmen S, L, M, P.
• Procvičit zrakové a sluchové vnímání potřebné pro čtení a psaní.
• Podpořit rozvoj jemné motoriky a grafomotorických dovedností při psaní a obtahování.
• Rozvíjet schopnost orientace v prostoru a schopnost soustředění prostřednictvím herních úkolů.
• Propojit písmeno se smysluplným významem (zvíře začínající na dané písmeno).
Rozvíjené kompetence podle RVP ZV
1. Kompetence k učení
• žák se učí rozlišovat jednotlivá písmena a hlásky,
• propojuje zvukovou a grafickou podobu,
• využívá různé formy cvičení k zapamatování,
• hledá souvislosti mezi tvarem písmene, hláskou a významem slova.
2. Kompetence k řešení problémů
• při procházení labyrintu hledá řešení a kontroluje správnost,
• u sluchových cvičení rozhoduje, zda se hláska nachází na začátku, uprostřed či na konci slova.
3. Kompetence komunikativní
• rozvíjí porozumění mluvenému i psanému projevu,
• učí se vyjadřovat své postřehy při práci s písmeny a slovy,
• aktivně používá nově naučená písmena při psaní.
4. Kompetence pracovní
• dodržuje daný postup při plnění úkolů,
• rozvíjí jemnou motoriku při obtahování, psaní a vybarvování,
• učí se dokončit zadanou práci.
5. Kompetence sociální a personální
• při skupinové práci spolupracuje s ostatními,
• respektuje pokyny učitele,
• učí se sebehodnocení (pozná, zda úkol splnil správně).
Přínosy:
• Atraktivní forma (labyrint, hledání, barevné luštění) podporuje motivaci prvňáčků.
• Úkoly kombinují hravou formu s cíleným rozvojem klíčových dovedností (sluchové, zrakové, motorické).
• Vzniká propojení mezi písmenem, zvukem a významem (dítě si spojuje grafický tvar s hláskou i slovem).
• Vhodné k individuální práci, skupinovému procvičení i domácímu opakování.
Obsah:
• 4x A4 – pracovní listy S, L, M, P – vázané písmo
• 4x A4 – pracovní listy S, L, M, P – nevázané písmo
• řešení