Materiál obsahuje:
- 8 šifrovacích klíčů (plakátů s vysvětlením jednotlivých šifer)
- 12 kartiček
- řešení, které lze promítnout na interaktivní tabuli
Popis aktivity:
Každý žák (nebo skupina) si vybere jednu z 12 kartiček. Na každé kartičce jsou tři slova zapsaná pomocí šifer (např. přesmyčky, Morseova abeceda, obrázkové znaky, číselné kódy apod.). Úkolem žáků je rozšifrovat všechna tři slova a najít jedno společné slovo, které je s nimi významově propojeno.
Příklad: zašifrovaná slova jsou punčocha, orgán a polévka - slovo, které je spojuje je OKO - na punčoše se udělá oko, oko je orgán a polévka má mastná oka
Aktivitou u žáků podporujeme rozvoj logického myšlení a hledání významových souvislostí. Dále také spolupráci a komunikaci mezi žáky, jestliže pracují ve skupinách.
V jiné vyučovací hodině můžete nechat žáky, aby zkusili vyrobit podobnou kartičku. Vymyslet slova, která něco spojuje a zašifrovat je (rozvoj kreativity).
Příprava aktivity:
Šifrovací klíče (plakáty, str. 3 až 10) vytisknout na formát A4 a rozvěsit v učebně nebo venku. Žáci mají možnost se kdykoli podívat a “odkoukat” z nich princip šifrování. Kartičky (str. 11 až 16) s trojicemi šifrovaných slov nakopírovat do skupin NEBO každou kartičku vytisknout vícekrát a nechat všechny kartičky na hromádce někde na určeném místě a žáci si chodí pro jednotlivé kartičky. Doporučuji před aktivitou s žáky probrat principy šifrování na příkladu slova SPOLUPRÁCE (je použito právě v šifrovacích plakátech).
Na straně 17 až 22 je řešení šifer a na straně 23 je řešení hledaných slov.