Karty s obsahově gradovanými úkoly opírající se o Bloomovu taxonomii cílů lze použít v hodinách českého jazyka (7. ročník) na základní škole. Jsou zaměřeny na učivo o jednoznačných a mnohoznačných slovech.
Obsah materiálu:
1x průvodní list
6x karta s obsahově gradovanými úkoly
6x řešení
1x záznamový arch
1x otázky pro shrnutí
K čemu slouží:
Materiál je zaměřený na učivo o slovech jednoznačných a mnohoznačných (metafora a metonymie). Reflektuje aktuální dosaženou úroveň žákovských znalostí a dovedností, je tedy vhodný pro práci s heterogenní třídou, přičemž posiluje motivaci žáků v procesu učení. Součástí materiálu je i záznamový arch umožňující žákovi zaznamenávat právě dosaženou úroveň svých znalostí a dovedností a sledovat svůj osobní učební pokrok. Materiály jsou vhodné i pro domácí procvičování.
Jak jej používat:
Karty s gradovanými úkoly a jejich řešení vytiskněte (popř. zalaminujte). Žáky nechte vyplnit záznamový arch – hlavička, dosažená úroveň znalostí a dovedností. Dle momentální dosažené úrovně (1-6) si žák zvolí kartu, kterou vyřeší (nemusí řešit všechny úkoly z dané úrovně, pokud konkrétní úroveň zvládá, postupuje na další). Řešení dejte žákům k dispozici, aby si mohli sami kontrolovat výsledky své práce a učitel měl během vyučování čas na individuální práci se žáky, kteří to potřebují. Na konci probírané látky je možno využít shrnující otázky za účelem prověření porozumění probíranému učivu.
RVP ZV Český jazyk a literatura, 2. stupeň:
Oblast: Jazyková výchova
Očekávané výstupy:
ČJL-9-2-02 rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech
Učivo: Slovní zásoba a tvoření slov – význam slova