Didaktický popis materiálu – Hra na poznávání slovních druhů
Tento výukový materiál je zaměřen na poznávání slovních druhů prostřednictvím interaktivní hry, kterou mohou děti hrát ve dvojicích nebo trojicích. Materiál je sestaven tak, aby byl pro děti zábavný, hravý a zároveň efektivní při osvojování znalostí.
Obsah materiálu: 10 SLOUPEČKŮ + 10 SAD SLOVNÍCH DRUHŮ
1. Sloupečky s názvy slovních druhů
• Každý hráč dostane svůj sloupeček, který obsahuje názvy slovních druhů (např. podstatná jména, přídavná jména, slovesa, zájmena, předložky, příslovce, spojky).
• Sloupeček slouží jako místo pro skládání slov, která si hráči postupně vybírají ze společné hromádky.
2. Kartičky se slovy
• Slova jsou inspirovaná pohádkami (např. Karkulka, princ, kouzelný, donesla, přiletěl, statečný, věž, drak).
• Každé slovo je na samostatné kartičce. Slova jsou k rozstříhání, aby si je děti mohly postupně vybírat a přiřazovat ke správným slovním druhům.
3. Pohádkové obrázky
• Každý hráč má na vrchní části skládacího sloupečku obrázek pohádky, který mu pomáhá s orientací při vybírání slov, která odhaduje, že se mu budou hodit do věty. Obrázek tedy napovídá, z jaké pohádky budou slova, která hráči skládají.
4. Co bude potřeba přidat - Hrací kostku
• Kostka je důležitou součástí hry, protože určuje pořadí hráčů a přidává prvek náhody a soutěživosti.
Jak se hra hraje?
1 - Rozdělení hráčů a materiálu:
• Hráči se rozdělí do dvojic nebo trojic.
• Každý hráč dostane svůj sloupeček s názvy slovních druhů.
• Všechna slova jsou rozstříhaná, promíchaná a položená doprostřed mezi hráče.
2 - Hod kostkou – kdo začne?
• Hráči házejí kostkou – ten, kdo hodí nejvyšší číslo, začíná.
• Ve hře pokračují po směru hodinových ručiček.
3 - Výběr slov a přiřazení
• Hráč, který je na řadě, si vybere jedno slovo ze společné hromádky.
• Musí ho správně přiřadit k odpovídajícímu slovnímu druhu ve svém sloupečku.
4 - Nápověda – obrázek pohádky
• Pokud si hráč není jistý, kam slovo patří, může se řídit obrázkem pohádky, který mu pomáhá skládat slova do smysluplné věty.
5 - Střídání hráčů
• Hráči se ve hře střídají po každém hodu kostkou.
6 - Vítěz hry
• Vítězem se stává hráč, který jako první: Správně roztřídí všechna slova podle slovních druhů a poskládá celou větu z pohádky.
Didaktický přínos hry
Procvičování slovních druhů – děti si hravou formou upevní rozdělení slov na podstatná jména, přídavná jména, slovesa, zájmena, předložky, příslovce a spojky.
Porozumění textu – skládání vět z pohádky podporuje chápaní významu slov a jejich funkce ve větě.
Práce ve skupině – děti se učí spolupráci, střídání v kole, trpělivosti a respektování pravidel.
Zábavná forma učení – díky hracímu prvku (kostce) se děti učí nenuceně a s radostí.
Rozvoj logického myšlení – hráči musí správně přiřazovat slova a zároveň vnímat kontext pohádky.
Proč tento materiál využít ve výuce?
Univerzální využití – hra je vhodná pro samostatnou práci, skupinovou práci i opakování učiva.
Motivace dětí – díky pohádkovým postavám a hravému provedení je aktivita zábavnější než běžná cvičení.
Snadná příprava – učitel nebo rodič pouze vytiskne a rozstříhá kartičky, děti si vše samy organizují.
Součástí materiálu je totiž i KLÍČ ŘEŠENÍ. Děti tak mohou pracovat ve svých malých skupinkách samostatně a Vy se můžete věnovat žákům se speciálními potřebami.
Tento materiál je ideální pro výuku ve škole i doma – děti si procvičí slovní druhy a zároveň si užijí pohádky!
Po této aktivitě také můžete věnovat další hodinu čtení - společnému čtení některé z pohádek, které se ve hře objevily.
Přeji Vám krásné procvičování, aby děti učivo co nejlépe zvládly. Jestli se Vám tento můj nápad líbí, budu moc ráda za Vaše sledování mé tvorby. V přípravě mám i další poznávání slovních druhů na přírodovědná témata.
Děkuji za Váš zájem.
Mgr. L. Sudová - PRIMAÚČA