Sv. Martin- čtenářská gramotnost pro žáky 1. stupně
Dobrý den,představuji Vám soubor aktivit zaměřený na čtenářskou gramotnost a práci s textem, který je věnován svátku sv. Martina. Materiál je určen pro žáky 3. – 5. ročníku a může být využit v hodinách čtení, českého jazyka nebo prvouky. Cílem je rozvíjet porozumění textu a schopnost žáků pracovat s informacemi, a zároveň přiblížit tradice a symboliku tohoto listopadového svátku. Aktivity jsou koncipovány tak, aby byly hravé, interaktivní a motivující
Cíl:
* Rozvíjet čtenářskou gramotnost u žáků 1. stupně.
* Podpořit schopnost pracovat s textem a zlepšit porozumění čtení.
* Seznámit žáky s tradicemi a zvyky spojenými se svátkem sv. Martina.
Aktivity:
Čtení textu o sv. Martinovi:
Začněte krátkým textem, který dětem představí legendu o sv. Martinovi – římském vojákovi, který se podělil o svůj plášť s žebrákem, a později se stal symbolem pomoci a dobroty. Text také přibližuje, proč se říká, že „Martin přijíždí na bílém koni“, a jaké tradice se k tomuto dni pojí (pečení husy, ochutnávání mladého vína, pranostiky o počasí). Po přečtení textu mohou žáci odpovídat na otázky a diskutovat o jeho významu.
Práce s textem:
Žáci vyhledávají klíčové informace v textu a odpovídají na otázky zaměřené na porozumění obsahu (např. Proč je sv. Martin známý? Co znamená přísloví o bílém koni?).
Čtení s tajenkou:
Žáci čtou krátké popisky k obrázkům symbolů sv. Martina (např. husa, kůň, plášť, sníh, víno apod.) a přiřazují je k ilustracím. Z vyznačených písmen skládají tajenku.
Tajenka:
Křížovka: Štědrost
Následuje křížovka s pojmy spojenými se sv. Martinem a jeho svátkem. Při luštění si žáci procvičí porozumění textu i nově získané informace. Křížovku mohou řešit samostatně nebo ve dvojicích.
Tajenka: Zima se blíží.
Závěr:
Doufám, že tento materiál obohatí Vaši výuku k svátku sv. Martina a že si žáci nejen rozšíří znalosti o této krásné tradici, ale také si procvičí čtení s porozuměním a radost z objevování příběhů z minulosti
Mgr. Eliška Uvírová






