Didaktický popis materiálu – Párové čtení na téma Velikonoce
Milé kolegyně a kolegové, blíží se Velikonoce a všichni chystáme něco zajímavého pro děti do našich hodin. Děti mívají v dnešní době problém s komunikací, stydí se, někdy chybí fantazie k vlastní tvorbě rozhovorů. Proto mě napadlo vytvořit takovou aktivitu, která bude děti určitě hodně bavit a budou nejen číst, ale i hodně komunikovat. Podívejte se na podrobnější popis materiálu.
Co tento materiál nabízí?
Tento soubor párových čtení na velikonoční téma přináší 6 zábavných dialogů plných emocí, humoru i poučení. Žáci si v rolích postav střídavě čtou a díky tomu:
• trénují plynulé čtení nahlas,
• procvičují porozumění textu,
• zapojují se do příběhu emocemi,
• rozvíjí dovednost přímé řeči a intonace,
• učí se vyjadřovat názory a sdílet zkušenosti.
Jaké příběhy v sadě najdete?
Každý příběh přináší autentickou velikonoční situaci, se kterou se žáci mohou ztotožnit, pobavit se a diskutovat o ní:
- Kuřátko z kraslice – Sam dostane krásně ozdobené vejce, ale když ho chce sníst, z vejce se vyklube kuře.
- Aniččina pomsta – Anička nenávidí pomlázku, a tak připraví past na koledníky. Jenže… polije vlastního dědu.
- České a slovenské Velikonoce – Ruth vypráví Terezce o slovenské šibačce a polévání vodou. Co si o tom myslí české děti?
- Ondra a Sam pletou pomlázku – Kluci se chystají na koledu, ale nejdřív si musí uplést pomlázku. Podaří se jim to?
- Honza a Ema malují kraslice – Honza chce vytvořit to nejkrásnější velikonoční vejce, ale jeho nápady jsou dost originální. Pomůže mu Ema?
- Babička vypráví Marušce o velikonočních zvycích – srovnání dnešních a dřívějších zvyků.
Ke každému příběhu jsou zpracovány otázky pro společnou diskuzi, které pomáhají žákům lépe pochopit text a propojit ho s vlastními zážitky. A Vy nebudete mít práci s přípravou.
Možnosti využití ve výuce
• Párové čtení ve dvojicích – žáci se střídají v rolích a čtou dialogy se správnou intonací.
• Skupinová práce – po přečtení následuje společná diskuze nad otázkami, které propojují příběh s jejich životy.
• Herecké ztvárnění – žáci mohou dialogy zdramatizovat a zahrát před třídou.
• Tvořivá práce – úprava příběhu, změna konce nebo přidání dalších postav.
• Porovnání s realitou – jak slaví Velikonoce doma? Jaké tradice znají?
Proč si tento materiál Vy i děti určitě zamilujete?
Protože jsem do něj vtěsnala:
• Interaktivní a hravý přístup – žáci se aktivně zapojují do děje.
• Podpora emocí při čtení – děti se smějí, překvapují, vyjadřují názory.
• Zapamatovatelné příběhy – Velikonoce si spojí s veselými zážitky.
• Nenásilné procvičování porozumění textu – žáci si ani nevšimnou, že se vlastně učí.
Budu moc ráda, když mé práce budete sledovat pro další inspiraci! Tento soubor je jen jedním z mnoha materiálů, které pro děti a pedagogy připravuji. Vše primárně chystám do svých vlastních vyučovacích hodin. Najdete u mě další párová čtení na různá témata, která oživí vaši výuku a vtáhnou děti do děje. Už na nich intenzivně pracuji.
Podívejte se i na další materiály, vytvořila jsem jich už pár stovek a sledujte mě, aby Vám neunikly žádné mé nové nápady. Děkuji za Vaši přízeň.
Přeji Vám krásné hodiny se svými třídami.
Mgr. Libuška Sudová - PRIMAÚČA