Materiál je primárně určen pro žáky 8. ročníku ZŠ do hodin chemie v rámci tematického celku dvouprvkové sloučeniny a zahrnuje přípravu na 1 - 2 vyučovací hodiny.
Obsah a použití:
Materiál obsahuje:
- úvodní prezentaci - ta obsahuje informace o tom, co jsou halogenidy, názvosloví halogenidů
- dva texty o jednotlivých zástupcích halogenidů - chlorid sodný, fluorid vápenatý
- barevná varianta (strana 2-3)
- černobílá varianta (strana 4-5)
- pracovní list - informace z textů žáci vyplní do PL (strana 6-7)
- řešení pracovního listu (strana 8)
- aktivita na opakování názvosloví halogenidů - lze rozstříhat uprostřed a mít z toho kartičky na DOMINO, nebo rozstříhat jednotlivé sloupečky a mít z toho PEXESO
- barevná varianta (strana 9-10)
- černobílá varianta (strana 11-12)
V úvodu hodiny si s žáky vysvětlíme, co jsou halogenidy a jejich názvosloví.
Využití textů:
- Metoda skládankového učení - rozdělení žáků do skupin, kdy každý člen skupiny je expertem na jiného zástupce halogenidů. Po nastudování daného zástupce, každý přednese zbytku své skupiny, co se dozvěděl a společně vyplní pracovní list. Protože u halogenidů máme zástupců poměrně málo, tak buď skupiny omezíme pouze na dvojice, nebo zvolíme jinou z možností využití textů.
- Každá skupina dostane k dispozici všechny texty a společně vyplňují pracovní list.
- Je možnost že žák pracuje samostatně.
Na konci hodiny proběhne společná kontrola pracovního listu.
Cíl:
Cílem materiálu je, aby se žáci seznámili s učivem o halogenidech, jejich zástupcích a jejich využitím v praktickém životě.
Dále pokud žáci pracují ve skupinkách, tudíž rovněž procvičují práci v týmu a komunikační dovednosti.