Pro koho: šestá třída, první ročník osmiletého gymnázia
Styl práce: ve skupinách nebo samostatně
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Žáci pracují ve dvojicích, skupinách nebo samostatně. Materiál se skládá z pracovního listu, 7 otázek, 7 nápověd a 7 odpovědí. Na začátku aktivity žáci obdrží pracovní list, do kterého zapíší informace, které dosud o pravěku znají (jako nápověda mohou sloužit obrázky po stranách: vznik člověka, doba ledová + mamuti, člověk se živil převážně jejich lovem, začalo oteplování, tály ledovce, Evropu pokrýval lesní porost, nová zvířata, člověk se usadil, vzniklo zemědělství, pravěk končí vznikem písma).
Každá skupina obdrží první lísteček s otázkou, na kterou se snaží vymyslet odpověď. Pokud ji nezná, může si přijít pro lísteček s nápovědou. Po správné odpovědi získá lístek číslo 2, poté 3 atd. až se dopracuje k poslední sedmé otázce. Poté zapisují nově získané informace do pracovního listu.
Dvě verze
- Všechny lístky jsou u pedagoga. Žáci chodí odpovědi říct právě jemu, za to získávají další otázku. Výhodou je, že pokud se spletou, může pedagog poskytnout další vodítko. Zkrátka na správnou odpověď nakonec přijdou sami.
- Všechny lístky s otázkami, nápovědami i odpověďmi jsou na určitém místě, kam si žáci chodí jako do samoobsluhy. Výhodou je, že nedochází např. k frontám u učitelského stolu. Nevýhodou je, že žáci si správnou odpověď nakonec přečtou.